Almega anmäler Samhall till Konkurrensverket igen
Almega Serviceföretagen har ännu en gång anmält statliga Samhall till Konkurrensverket. I dagarna ska Konkurrensverket avgöra om, och i så fall när, myndigheten ska starta en ny utredning, uppger Arbetet.
Almega menar att Samhall städar matbutiker åt Coop, Ica, Willys och Hemköp till priser långt under marknadspris och till anmälan bifogas en sammanställning av Samhalls pris för städning per kvadratmeter och månad i 15 butiker.
Uppgifterna bygger på dokument som inkommit till arbetsgivarorganisationen på olika vägar och visar att livsmedelsbutikerna i genomsnitt betalar 11-12 kronor per kvadratmeter för städningen i de lite större butikerna, medan priset för städning i mindre butiker, under 1 000 kvadratmeter, ligger på omkring 15 kronor per kvadratmeter. Kvadratmeterpris som är i princip eller nära hälften av det pris som ett privat städföretag minst måste ta för att täcka löner enligt kollektivavtal och andra kostnader.
Då handlingarna i ärendet med Konkurrensverket är belagda med sekretess, och flera uppgiftslämnare till Arbetet är rädda för att bli röjda, har Arbetet tagit del av andra kontrakt mellan Samhall och livsmedelsbutiker, slutna 2017- 2018, där priset per kvadratmeter och månad hamnar på omkring tio kronor och en uppräkning till dagens priser visar låga priser. Arbetet har också kunnat visa att Samhall gett 18 till 20 procents rabatt om städningen utförts mellan klockan 10 och 16 på dagen.
– Redan en sådan rabatt är obegriplig. Vinstmarginalen i städföretag är 5 procent i genomsnitt. Inget privat städföretag skulle kunna ge sådana rabatter, säger Ari Kuovonen, näringspolitisk chef vid Almega Serviceföretagen, i en kommentar till tidningen om Arbetets uppgifter.
– Vinnarna är framför allt de enskilda handlarna. Samhalls låga priser ökar deras vinst på sista raden, säger Ari Kouvonen vidare.
– Vi har stor oro för att den låga prisbilden inte bara gäller livsmedelsbutiker.
I oktober i fjol kunde Konkurrensverket, efter en anmälan från Almega Serviceföretagen, visa att Samhall skötte städningen på Ica Maxi i Lindhagen i Stockholm till ett anmärkningsvärt underpris och skrev då i ett beslut att ”marknadspriset överstiger Samhalls med åtminstone omkring 40 procent”.
– Det som hände på Ica Maxi var verkligen inte bra. Men det var ett enskilt misstag. Efter det har vi skärpt våra rutiner när priser sätts. Vi välkomnar varje granskning, att vi följer marknadspriset är viktigt både ekonomiskt och förtroendemässigt, säger Albin Falkmer, direktör för Ägarstyrning och samhälle vid Samhall till tidningen.
Nu menar dock Almega Serviceföretagen att fallet med Ica Maxi i Lindhagen inte var ett undantag och att prissättningen är densamma eller lägre även i fler butiker.