SL sparar hundratals miljoner på minskad skadegörelse
Notan för skadegörelse i Stockholms tunnelbana, allt från sönderslagna glasväggar i busskurer till skadegörelse på och i fordon samt klotter på konst eller reklamytor i tunnelbanan, har minskat rejält under de senaste åren och aktören har sparat nästan 280 miljoner kronor mellan åren 2021 och 2024 när behovet av sanering minskat. Det uppger SL i pressmeddelande där det framgår att det 2018 handlade om ytor om totalt 185 000 kvadratmeter klotter som var i behov att saneras jämfört med 93 000 kvadratmeter i fjol.
– Vi vill att kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt alternativ, då behöver vi snabbt åtgärda skadegörelse när det uppstår, men också arbeta aktivt för att förebygga det. Vi ser att SL:s arbete med detta fungerar, när det nu registreras ännu mindre skadegörelse 2024 jämfört med tidigare år, säger Anton Fendert (MP) trafikregionråd i en kommentar.
Vidare uppger SL att det framför allt är olika typer av förebyggande åtgärder och snabba insatser som lett till minskat behov av sanering och reparation. Klotter ska enligt SL:s regler saneras inom 24 timmar för alla trafikslag utom för pendeltågen, där sanering ska ske inom 48 timmar och all typ av skadegörelse polisanmäls.