23948sdkhjf

SL sparar hundratals miljoner på minskad skadegörelse

Minskat saneringsbehov när skadegörelsen sjunkit och resurser lagts på att förebygga bland annat klotter.

Notan för skadegörelse i Stockholms tunnelbana, allt från sönderslagna glasväggar i busskurer till skadegörelse på och i fordon samt klotter på konst eller reklamytor i tunnelbanan, har minskat rejält under de senaste åren och aktören har sparat nästan 280 miljoner kronor mellan åren 2021 och 2024 när behovet av sanering minskat. Det uppger SL i pressmeddelande där det framgår att det 2018 handlade om ytor om totalt 185 000 kvadratmeter klotter som var i behov att saneras jämfört med 93 000 kvadratmeter i fjol.

– Vi vill att kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt alternativ, då behöver vi snabbt åtgärda skadegörelse när det uppstår, men också arbeta aktivt för att förebygga det. Vi ser att SL:s arbete med detta fungerar, när det nu registreras ännu mindre skadegörelse 2024 jämfört med tidigare år, säger Anton Fendert (MP) trafikregionråd i en kommentar.

Vidare uppger SL att det framför allt är olika typer av förebyggande åtgärder och snabba insatser som lett till minskat behov av sanering och reparation. Klotter ska enligt SL:s regler saneras inom 24 timmar för alla trafikslag utom för pendeltågen, där sanering ska ske inom 48 timmar och all typ av skadegörelse polisanmäls.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063