Ny FM-utbildning
Att definiera, presentera och prissätta en tjänst upplevs ofta som mycket svårare än att göra detsamma för en produkt. Kompetens, servicenivå, noggrannhet och flexibilitet låter sig inte värderas lika lätt som materialkostnad och tidsåtgång för att tillverka en fysisk produkt.
– Tjänstebegreppet är ofta väldigt diffust, även för den som säljer och utför. Det gäller även förvånansvärt många stora tjänsteföretag, säger Maria Åkesson.
Maria Åkesson är lektor i företagsekonomi och kursansvarig för kommande utbildningen Facility Management ur ett tjänsteperspektiv. Maria Åkesson undervisade även under första kursomgången, för två år sedan:
– Något som var så bra då var att deltagarna var väldigt generösa och delade med sig av erfarenheter från sina egna verksamheter. Det var givande för alla.
Alla som är anställda inom facility management har behörighet att söka till kursen.
– De flesta som söker har nog ett intresse för ledarskap, service och verksamhetsutveckling. Om inte annat så kommer man att få det efter kursen, det är jag övertygad om!
Utbildningen fokuserar på tjänsteföretag ur olika perspektiv. Dels hur kunden uppfattar den upplevelse och nytta som tjänsten har, dels hur man från företagets sida, genom styrning och processledning, gör tjänsten värdefull för kunden.
– Kursen är väldigt handlingsorienterad. Man ska få med sig teori som man kan använda direkt. Vi jobbar med olika modeller och verktyg, inte minst Blueprint som är ett väldigt bra verktyg.
Blueprint är i princip en verksamhetsplan där alla delar i en utvald process skrivs ned och alla inblandades perspektiv tas med.
– Ta som exempel städningen av mitt kontor på universitetet. Det berör ju dels företaget och personen som städar och kunden som gett uppdraget, men också mig.
Deltagarna får i uppgift att göra en blueprint över en del av sin egen verksamhet som sedan diskuteras i gruppen.
– De flesta företag skriver sällan ned alla delar av tjänsten som utförs. Jag är ganska säker på att en helt ny värld kommer att öppna sig för deltagarna. De kommer att förstå värdet av sina tjänster bättre och se hur man kan utveckla sin verksamhet.
Kurs: Facility Management ur ett tjänsteperspektiv, 7.5 HP
Läroanstalt: Karlstads universitet
Period: VT 2021
Kursen görs i samarbete med IFMA, International Facility Management Association, och ansökningarna skickas inte den vanliga akademiska vägen.
För mer info om ansökan (som går ut 1 december): https://www.kau.se/karlstads-universitets-uppdrags-ab/uppdragsutbildningar/ledarskap-kommunikation-3