23948sdkhjf

Tummen ned för Ryanairs städning

Den oberoende konsumentorganisationen Which? i UK kritiserar lågprisflygbolaget Ryanair för bristande städning.

Nära 8 000 passagerare ombads gradera renligheten hos 42 globala flygbolag i en studie som utförts av Which?, en oberoende konsumentorganisation i Storbritannien. Så många som 24 procent av Ryanairs passagerare klassade hygienen ombord som "dålig", jämfört med bara 1 procent av Swiss Airs passagerare, två procent av Air Frances kunder och sex procent av resenärerna på British Airways och Iberia.

Siffrorna för Ryanairs konkurrenter Vueling Airlines och Wizz Air hamnade på tio procent för bägge. Av EasyJets passagerare bedömde åtta procent av dem städningen som "dålig".

En person från Which? gick ombord på en Ryanair-flight för att se med egna ögon hur det står till. Rapportören upptäckte "kladdiga brickor, smutsiga nackstödsöverdrag och smutsiga fönsterbräden" på planet ifråga. Ultreviolett ljus visade på ännu fler fläckar på brickborden.

Rory Boland, reseredaktören hos Which? kommenterar: "Som passagerare kan du antingen boka nästa resa hos ett annat bolag med bättre betyg på renlighet eller ta med våtservetter och städa själv på din plats. Om du tänker flyga med Ryanair kanske skyddskläder är en bättre idé."

7 901 passagerare deltog i undersökningen under september och oktober 2018. Totalt 12 459 erfarenheter från flygresor loggades, varav 10 474 på ekonomiflyg.

Cathay Pacific, Air New Zealand, Qatar Airways och Emirates klarade sig bäst i undersökningen. Ingen av dem fick anmärkningar på städning/hygien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062