Berendsen sätter tuffa hållbarhetsmål
2050 förväntas textilindustrin stå för en fjärdedel av de globala koldioxidutsläppen.
Berendsen vill vara med och styra om den utvecklingen med hjälp av en ny hållbarhetsstrategi där verktygen är helt cirkulära textilflöden, fossilfria transporter och anläggningar, och höjda ambitioner för mångfald och arbetsmiljö.
En stor utmaning blir att öka återvinningen av textil i Sverige.
Berendsen och moderkoncernen Elis är störst i Europa inom uthyrning och tvätt av arbetskläder, handdukar, lakan och mattor. Kunder är kommuner och landsting samt många av landets största företag inom hotell och restaurang, industri och vård.
I den nya hållbarhetsstrategin är målet om tio år – 2030 – att 100 procent av alla textilier som kasseras ska återvinnas eller återanvändas, och att de ska vara helt tillverkade av hållbara och certifierade material.
För att nå målen investerar Berendsen bland annat i forskning och utveckling av återvinning av textil och en helt fossilfri fordonsflotta.
– Våra ambitiösa mål tvingar oss att tänka nytt och skapa nya lösningar. Det finns t ex inte någon etablerad, storskalig teknik för textilåtervinning av gammal textil, trots det har vi satt målet att all textil ska kunna återvinnas. Det skulle verkligen bli en game changer för klimatet, kommenterar Lina K Wiles, hållbarhetschef på Berendsen.
Berendsens affärsmodell bygger på cirkulära processer och ägarskapet genom hela kedjan från design, distribution, tvätt, reparation och återvinning, möjliggör ett större helhetsgrepp på hållbarhetsfrågorna än en linjär modell.
Utöver målet om 100 procent hållbara och återvunna textilier ska Berendsen bli klimatneutrala i de egna verksamheterna senast 2030 och genom hela värdekedjan 2035, bland annat genom fossilfri distribution och anläggningar som bara använder förnybara energikällor.