23948sdkhjf

Hållbarhetsinitiativ sparar hos Scandic

Våren 2019 införde Scandic ett nytt hållbarhetsinitiativ på samtliga hotell där hotellgästen gavs större möjlighet att påverka sitt klimatavtryck.

En mer sparsam rumsstädning infördes för den som bor flera nätter och gästen får själv välja till städning. Scandics mål var att spara cirka tio miljoner liter vatten per år.

När första utvärderingen nu är klar visar tre månaders siffror att bland annat 17 miljoner liter vatten redan sparats. Det motsvarar cirka 105 400 badkar med vatten.


Besparingarna som initiativet har lett till har möjliggjort investeringar i blandare och munstycken till duschar och handfat, samt snålspolande toaletter och vattenfria urinoarer. Dessa investeringar och initiativet i sin helhet har lett till de stora vattenbesparingarna.

– Det är glädjande att resultaten redan visar tydligt hur mycket både Scandic som stor koncern tillsammans med den enskilda gästen kan påverka. Vi ser verkligen fram emot att ta detta vidare och göra ytterligare uppföljningar och analyser som utvecklar vårt hållbarhetsarbete än mer, säger Vanessa Butani, hållbarhetschef, Scandic Hotels.

Den nya städrutinen har sparat in 637 kilo rengöringsmedel och nästan 300 000 kWh energi på varmvatten.


Går det att kvantifiera minskningen av städningen i antal arbetade timmar, eller personer, alltså inte enbart i vatten, kem och energi?

– Det är inga siffror vi redovisar, men vi har inte trott att detta ska leda till minskning av personal eller positioner.

Har ni behövt säga upp personal p g a detta eller kommer ni att behöva göra det framöver?

– Nej, det har vi inte sett. Vi har ju ett ständigt rekryteringsbehov. Däremot har vi fina exempel på där medarbetare arbetar krossfunktionellt, där man jobbar både i frukost och på housekeeping, i en mer varierande roll. Vi ser också att man arbetar med fler per rum tillsammans med kollegor, och alltså inte arbetar ensam i lika stor utsträckning. Vi ser också ett ökat samarbete mellan hotellen, säger Vanessa Butani.

Utvärderingen ger också insikter i gästbeteenden. En skillnad kan ses mellan business- och leisurerresenärer, där personer som reser privat och i högre grad under helger, i större utsträckning ber om städning. Den internationella gästen önskar städning i större utsträckning än den nationella gästen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094