23948sdkhjf

Electrolux prisas i tre stora hållbarhetsmätningar

Electrolux har inkluderats på Global 100, en rankning av världens mest hållbara bolag Företaget är även utnämnt till sektorledare i RobecoSAMs globala hållbarhetsmätning för 2013 och har vidare rankats som ett av världens ledande konsumentvaruföretag avseende hantering av klimatfrågor.
- Hållbarhet är en central del av allt vi gör på Electrolux, från att göra våra apparater mer miljövänliga och effektiva till att minska koldioxidutsläppen från våra fabriker. Att vårt arbete rankas högt av ledande bedömare visar klart och tydligt att Electrolux är ett bra val för konsumenter såväl som för investerare, säger Henrik Sundström, hållbarhetschef på Electrolux.

Listan Global 100 över världens mest hållbara företag presenterades den 23 januari vid World Economic Forum i Davos i Schweiz. Rankningen har publicerats av den kanadensiska firman Corporate Knights sedan 2005. Den bygger på en utvärdering av 12 indikatorer, bland annat energianvändning och mångfald i ledningsgruppen. Läs mer på www.global100.org.

RobecoSAM publicerar en årlig redovisning, Sustainability Yearbook, som visar hur företag hanterar trender och utmaningar inom hållbarhet som kan påverka värdeskapandet för aktieägare. Electrolux fick detta år utmärkelsen Gold Class, i egenskap av bästa bolag inom kategorin kapitalvaror för hushåll. Särskilt viktiga faktorer som skiljer ut ledarna inom denna sektor är enligt RobecoSAM innovation, kvalitet och varumärke. De bästa bolagen har också aktivt hanterat frågor inom säkerhet och miljö sett till produkternas hela livslängd. Läs mer på www.robecosam.com.

I december 2012 lyfte en rankning ifrån den amerikanska intresseorganisationen Climate Counts fram Electrolux som ett av världens ledande konsumentvaruföretag sett till hur man hanterar klimatfrågor. Electrolux hade den tredje bästa poängen bland 145 konsumentvarumärken. Företagen utvärderades utifrån en 100-poängsskala som byggde på 22 kriterier. Dessa kriterier mätte företagens ansträngningar att förstå sin klimatpåverkan, minska utsläpp av växthusgaser, stödja framsteg i klimatlagstiftning samt att kommunicera detta arbete på ett tydligt sätt till konsumenter. Läs mer på www.climatecounts.org.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063