23948sdkhjf

Electrolux kvartalsrapport visar på försvagad marknad

Electrolux resultat för det tredje kvartalet har påverkats av fortsatttuffa marknadsförhållanden. Efterfrågan har ytterligare försvagats påflera av Electrolux huvudmarknader samtidigt som råmaterialkostnadernahar ökat. Nedgången i efterfrågan märks tydligt på de mogna marknaderna i Nordamerika och i Västeuropa.

VD och koncernchef Keith McLoughlins kommentar till resultatet för tredje kvartalet 2011:- Förutom att vi fortsätter att höja priserna och förbättra mixen måste vi öka takten i våra ansträngningar att anpassa kostnadsstrukturen. Trots de utma¬nande omvärldsförutsättningarna fortsätter vi att leverera ett stabilt kassaflöde.Såsom många andra konsumentföretag har Electrolux märkbart påverkats av den försiktighet som konsumenterna på mogna marknader visar: - Vårt resultat för de tre första kvartalen har minskat med närmare 50 procent, från 4,8 miljarder kronor 2010 till 2,5 miljarder kronor 2011. Stigande råmaterialkostnader och lägre priser står för merparten av minskningen på 2,3 miljarder kronor. Nedgången i efterfrågan märks tydligt på de mogna marknaderna i Nordamerika och i Västeuropa. I Nordamerika förväntas totalt 35 miljoner vitvaror säljas under 2011, vilket är i nivå med volymerna för 1998 och en nedgång med 25 procent jämfört med toppnoteringen år 2005. Motsvarande siffra för Västeuropa är 65 miljoner enheter, vilket är i nivå med 1999 och en nedgång med 15 procent jämfört med toppnoteringen år 2006. Som ett resultat av det svaga marknadsläget på de mogna marknaderna kommer Electrolux att ytterligare anpassa sin produktionskapacitet i Nordamerika och Västeuropa för att öka kapacitetsutnyttjandet. Därutöver kommer man att vidta åtgärder för att minska de fasta kostnaderna för att anpassa till rådande situation på marknaden.- För två år sedan presenterade vi våra satsningar för att öka effektiviteten och minska kostnaderna genom att dra fördel av koncernens globala styrka och räckvidd. Dessa ansträngningar kommer att börja ge resultat i en allt snabbare takt. Vi ska åstadkomma detta genom att ta vara på synergier, öka modulariseringen och optimera inköpen globalt. Mer information om våra aktiviteter för att öka kapacitetsutnyttjandet, minska overheadkostna¬derna och höja effektiviteten genom globala initiativ kommer att presenteras på Electrolux kapitalmarknadsdag den 15 november i Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125