23948sdkhjf

Sodexo försvarar ifrågasatt resultat från patientenkät

Det har i pressen framförts anklagelser om att Sodexo har friseratsiffrorna i en enkätundersökning angående vad patienterna tycker ommaten. Sodexo slår ifrån sig kritiken och framhåller att ett oberoendeundersökningsföretag står bakom undersökningen och dess resultat.

Sodexo har anlitat företaget Mistat som är ett fristående och oberoende undersökningsföretag. Ingen information har undanhållits eller förvanskats, skriver Sodexo med tillägg att resultaten finns tillgängliga för den som vill ta del av dem.Enligt avtalet med SLL ska två patientenkäter genomföras per år, en sexgradig skala ska användas och vi ska uppnå vissa resultat. Sodexo påpekar att företagts inblandning i själva undersökningsförfarande är minimal. Detta just för att säkerställa ett objektivt resultat. I media har det förekommit flera olika siffror från samma undersökning. Sodexo beklagar att undersökningarna lämnar utrymme för olika tolkningar. I tidigare patientenkäter har Stockholms Läns Landstinganvänt en femgradig skala. Nu har man använt en sexgradig skala. Enligt statistiker är den femgradiga skalan dock en bättre måttstock.- En femgradig skala hade varit bättre utifrån ett tolkningsperspektiv men avtalet är entydigt med att det ska vara en sexgradig skala. Det mest effektiva sättet att jobba med kundundersökningar är att fokusera på de som är missnöjda. Det vi med säkerhet kan säga är att 31 procent av patienterna som tillfrågats är missnöjda, säger Anders Örtengren, VD på Mistat.Mistat har delat in resultaten i tre grupper. Den första gruppen instämmer inte alls, den andra instämmer delvis och den tredje instämmer helt.- De som svarat tre och fyra på den sexgradiga skalan kan vi inte med säkerhet säga om de är missnöjda eller inte. Dessutom ser vi tydligt att patienter som uppgett att de har dålig aptit ger maten betydligt sämre betyg än de som uppgett att de har god aptit, säger Anders Örtengren.Patientenkäterna ger oss viktig information. Varje fråga som inte får tillräckligt bra resultat får en egen handlingsplan. Både vi och sjukhusen jobbar målmedvetet för att öka nöjdheten hos patienterna. Sodexo är ansvariga för maten, sjukhusen för måltidsupplevelsen där maten är en del. Det finns många exempel på avdelningar där patienterna är nöjda med maten.Sodexos skriver att fokus ligger på att öka nöjdheten i den grupp som uppger att de är missnöjda med maten. Vi har gjort flera förändringar och hoppas att det ska ge resultat i kommande undersökningar. Vi har bland annat ökat valmöjligheten och lagar mer mat från grunden i våra kök.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062