23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Så lyckas du med din företagssatsning

Det finns en mängd olika anledningar och orsaker till om man ska bli framgångsrik med sitt företag eller inte. Den enskilt viktigaste anledningen om man ska lyckas bli en framgångsrik företagare är såklart att man har vilja att lyckas som är större än allt annat.

Att upprätta en ärlig och hållbar affärsplan är också alltid lika viktigt precis som det också är viktigt att vara ärlig mot sig själv vad gäller vilka olika styrkor och svagheter man har, precis som den välkända entreprenören Thommy Stenvik ofta belyser i sina företagsuppdrag och kontakter med media.

Outsourca delar av sin verksamhet 
Thommy Stenvik är den svenska entreprenören som drog till Norge och där han genom åren startat flera olika företag som gjort stor succé.

Att fokusera på det som man själv är bra på är viktigt medan man alltid bör försöka outsourca andra delar i sin verksamhet till personer, företag eller konsulter som är bättre på andra viktiga områden som är nödvändiga för din verksamhet.

Finansiering av företagssatsningen
Hur du ska finansiera din företagssatsning är bland de viktigaste sakerna att sätta sig ner och fundera på. Ska externa investerare kontaktas, ska du låna pengar själv helt- eller delvis till den satsning som du önskar göra eller ska du ha en- eller flera partners som du ska göra din företagssatsning tillsammans med? 

Ja alla dessa saker är viktiga att ta ställning till och att sedan ha nedskrivet i detalj när du/ni väl har bestämt er hur verksamheten ska finansieras.

Investera i smart marknadsföring
Något som också är ett absolut måste när det gäller att skapa ett framgångsrikt företag, oavsett vad det än är som man säljer, är att satsa på smart och rätt sorts marknadsföring. 

Det spelar ingen roll hur fantastiska produkter och/eller tjänster som man ska sälja om man ändå inte hittar olika sätt att nå ut till sina potentiella kunder på. Att göra upp en bra marknadsföringsplan är ett viktigt steg när man funderar på hur man ska gå tillväga med sin marknadsföring. 

I sin marknadsföringsplan så analyserar bland annat saker som vilka som är ens tänkbara målgrupp för den eller de produkter och/eller tjänster som man ska sälja, vart någonstans man kan finna sin målgrupp och hur mycket pengar som man är beredd att investera i sin marknadsföring. Det är också som en klok och absolut nödvändig investering som man bör se sin marknadsföring och inte som en onödig kostnad. 

Precis som att det är viktigt att på förhand analysera alla de steg som man funderar på att göra i sin marknadsföring lika viktigt är det också att kontinuerligt följa upp den marknadsföring som man gör för att också klart och tydligt kunna se vilka delar som varit lyckad men även vilka delar som man kan förbättra.

När det gäller köpt annonsering så är det också viktigt att annonsera där målgruppen befinner sig, vilket man också redan har tagit reda på via sin marknadsföringsplan. För att förtydliga detta ytterligare och för att ge ett par klara exempel på riktad marknadsföring så innebär detta att om du exempelvis säljer barnprodukter av olika slag så är det troligtvis också klokt att annonsera i olika typer av kanaler där kvinnor 25-40 år även befinner sig.

För att också ge ett exempel som tvärtom inte passar lika bra och som troligtvis skulle innebära att du kastar dina pengar i sjön är om du säljer verktyg och maskiner och väljer att annonsera i damtidningar som är riktade till kvinnor över 70 år.

Ytterligare detaljer att fundera på
Något som inte alltid är lika trevligt att tänka på men som ändå är ack så viktigt att ha i beredskap är om man skulle bli sjuk under tiden som man jobbar hårt för att lyckas med sitt företag. Även detta är något som Thommy Stenvik många gånger lyfter fram till andra som vill bli framgångsrika entreprenörer och är samtidigt något som ofta glöms bort i sammanhanget.

Att införskaffa en bra försäkring som tryggar en själv och sin familj om olyckan på något vis skulle vara framme bör alltid ses som en riktigt god investering.

Att ha ett enormt starkt driv att vilja lyckas med sitt företag är som vi redan varit inne på den enskilt viktigaste detaljen för om man ska lyckas med sin företagssatsning. 

Det som man mitt i allt ändå inte får glömma bort och som Thommy Stenvik också alltid är noga med att poängtera är att man behöver lära sig att hålla isär arbete och fritid var för sig. Här handlar mycket om att sätta upp rutiner i sin vardag som fungerar och som gör att både arbete, familj och vänner hinns med.

Sänd till en kollega

0.034