23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Robotlager hjälper dansk butik med att etablera i Sverige

Kids-world, som är en av Danmarks största webbutiker inom barnkläder och leksaker, är redo för Sverige.

Annette Lykke Nielsen var 19 år gammal och en nybliven mamma när hon och hennes man, Jesper Klit Johansen, grundade Kids-world.

Idéen för Kids-world föddes när paret upptäckte att webbutikerna för barnkläder fokuserade enbart på mode och nya kollektioner. Det saknades ett fokus på basprodukter för barn, som regnkläder, strumpor, strumpbyxor och underkläder. Detta blev Kids-world främsta fokus och konceptet har blivit en enorm framgång.

Idag, 15 år senare, driver paret Danmarks största webshop som säljer barnkläder, leksaker, inredning och utrustning för barn. Företaget har idag fler än 130 anställda samt en årlig tillväxt på 30-35 procent.

Annette Lykke Nielsen är VD:n för Kids-world och hon är även företagets ansikte utåt. Hon är dessutom en del av företagets inköpsteam och tillsammans ansvarar de för alla inköp från över 400 populära märken. Hennes man Jesper, som är utbildad dataingenjör, ansvarar för ekonomin och den tekniska delen av företagets verksamhet.

"Brugernes Favorit" i Danmark är på väg till Sverige
2018 fick Kids-world det välkända e-handelspriset "Brugernes Favorit" och delas ut av "Foreningen for Dansk Internethandel". ”Det är ett pris som vi på Kids-world är väldigt stolta över att ha vunnit. Det betyder otroligt mycket för oss eftersom det är konsumenterna, våra kunder som har nominerat oss till priset. Våra kunder bidrar till den stora tillväxt som vi upplever och har upplevt de senaste åren,” berättar VD Annette Lykke Nielsen.

Med den ökande tillväxten och det kända priset i ryggen känner sig Kids-world nu redo att ta över Sverige. ”Vår forskning visar att det inte finns lika många konkurrenter på den svenska marknaden som på den danska marknaden. Vi är övertygade om att vår webbutik med fler än 43 000 artikelnummer kan erbjuda svenska kunderna ett stort utbud av produkter som baby- och barnkläder, skor, leksaker, utrustning och saker till hemmet som svenskarna inte har haft tillgång till tidigare i samma utsträckning som vi kan erbjuda”, säger Annette. 

Lagret byggs ut med 4000 m2 samt 45 robotar
Som sagt är Kids-world en av Danmarks största aktörer inom barnkläder och leksaker. Drömmen nu är att bli lika stor i Sverige samt att bli ett populärt märke även internationellt.

Det är viktigt för Kids-world att hålla jämna steg med utvecklingen, hålla koll på de senaste trenderna samt att erbjuda det största utbudet. Det stora sortimentet av produkter kräver ett enormt lager, vilket är en av anledningarna till varför Kids-world har valt att investera i ett robotlager och dessutom utöka den nuvarande lagringskapaciteten med ytterligare 4000 m2.

”Investeringen och installationen av vårt nya robotlager ger våra anställda möjlighet att arbeta smartare och effektivare än vad de gör idag. Investeringen ska därför inte ses som en möjlighet att säga upp medarbetare och ersätta våra anställda med robotar, utan tvärtom som en möjlighet att stärka och utveckla Kids-world som en arbetsplats”, säger Annette Lykke Nielsen.

Robotarna ska, om allt går som planerat, installeras på sensommaren och de bör vara redo att användas i slutet av september. Detta för att tillåta tid att testa och justera robotarna innan julhandeln börjar.

Sänd till en kollega

0.047