23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Ta dig till toppen med rätt reklam

All reklam är i grund och botten en fråga om kommunikation, ett företags kommunikation med sin målgrupp för att vara mer exakt.

Vad vi vill åstadkomma genom reklam och annonsering är att övertyga konsumenterna om fördelarna med just den produkt eller service som vi erbjuder. All typ av konsumentpåverkan är en grundpelare i alla marknadsekonomier där det råder konkurrens mellan olika företag.

Avsikten med reklam

Inget företag, oavsett hur bra service du ger eller hur oöverträffliga dina produkter är, kommer att ta sig till toppen utan marknadsföring och reklam av toppkvalitet. Du kan sitta på en uppfinning som är det bästa som hänt sedan hjulet, men om ingen vet var du finns eller att du erbjuder detta kommer du heller inte att sälja ett enda exemplar. 

 Det främsta syftet med reklam och annonsering är att få så många som möjligt att veta

  • vilken typ av service eller produkt du tillhandahåller
  • var du befinner dig
  • hur man kan komma i kontakt med dig
     

Den kanske mest grundläggande formen av reklam är mun till mun-metoden, med andra ord när ett rykte sprids angående en produkt eller tjänst. Ett annat klassiskt exempel som använts i hundratals år är så kallad utomhusreklam. Att t ex en skomakare började ha en skylt med en sko utanför sin lokal gjorde att budskapet nådde fram tydligt och klart till många människor på samma gång, vilket då ansågs som en väldigt effektiv marknadsföring. Det är dock en grundpelare även idag, för vilket företag har inte en skylt utanför sin lokal som annonserar var man befinner sig? Ett mycket bra och professionellt alternativ för att göra dig sedd är onlineprinters, eftersom de kan skräddarsy vilken typ av skylt som helst till dig samtidigt som de även kan erbjuda många andra typer av reklam som t ex flyers, affischer, kläder och allt du behöver för mässor. Du beställer allt du behöver enkelt och smidigt online och får det sedan levererat gratis.

Vikten av att känna sin målgrupp

Så låt oss säga att du har lagt grunden för att marknadsföra ditt företag, dvs du har en skylt utanför din lokal och du har fått nöjda kunder som rekommenderar dig till andra. Hur bör du då gå vidare för att få den effektivaste reklamen för just dig och dina syften? Det första du måste analysera typen av vara eller tjänst du vill sälja och vilken som är din målgrupp. 

Skyltar och affischer på reklampelare eller i tunnelbanan t ex kallas för snabbreklam, eftersom du bara har ett ögonblick på dig att fånga uppmärksamhet medan folket skyndar vidare. Dessa är till för att väcka mycket uppmärksamhet för något speciellt på mycket kort tid, det kan vara ett evenemang, en kampanj eller en specifik produkt. Det du bör tänka på när du utformar denna typ av annons är:

  • ett kort och begripligt budskap
  • erbjudandet bör vara lockande och säljande
  • det måste väcka uppmärksamhet
     

Direktreklam är ett annat, väldigt flexibelt sätt att nå ut till potentiella kunder. Du kan välja om du vill dela ut till så många som möjligt eller bara i ett visst område som intresserar dig. Även storleken på utskicket kan du bestämma, det kan vara alltifrån en enkel flyer till en katalog eller något annat som överraskar.

En annan hörnsten för att attrahera ett bredare kundunderlag är mässor. Mässor kan vara tidskrävande projekt, men de är samtidigt oerhört effektiva om de är välplanerade, genomförs på ett professionellt sätt och sedan följs upp ordentligt. Ha en klar strategi: vad vi du lyfta fram på mässan och till vilken kundgrupp. Hur kan du presentera detta på bästa sätt som kommer att väcka uppmärksamhet mitt ibland dina konkurrenter. Vad kan du sedan göra för slags uppföljning med alla potentiella kunder du kommit i kontakt med? Mässan är i många fall ett steg på vägen för att knyta nya kontakter, inte alltid ett closing tillfälle, så en noggrann uppföljning är vital. 

Internetreklam och reklam på sociala medier är naturligtvis också vardagsmat idag. När det gäller denna typ av annonser är det fortfarande samma nycklar till framgång som vi har pratat om tidigare: se var du enklast kommer i kontakt med din målgrupp och gör en annons som väcker uppmärksamhet snabbt, så att konsumenterna inte scrollar förbi dig.

I all typ av reklam, oavsett om det är via radio, reklamskyltar, internet, en flyer eller en annons i tidningen, är det alltid bra att lägga in något lite extra för kunden som t ex en rabattkupong, ett specialerbjudande eller en rabattkod så att du kan se vilken kanal som har varit effektiv för att få uppmärksamheten du önskar. Om det är någon typ av annons som inte verkar nå ut till din målgrupp finns det ingen mening med att lägga ut mer pengar där, då är det istället bättre att satsa de pengarna någonstans där du får tillbaka din investering.

Andra typer av reklam, som helst inte bör vara den enda typen av marknadsföring men som med fördel kan kombineras med klassisk reklam eftersom den faktiskt är gratis, är så kallad ‘affiliate marketing’ och ‘cross marketing’. Affiliate marketing innebär att du ber kunder skicka dig andra kunder, och som ersättning för det ger du en motprestation som kan vara en rabatt eller kredit exempelvis. Cross marketing innebär att du och ett annat företag på något vis gör reklam för varandra, det kan vara flyers på receptionsdisken eller att kunder hos det ena företaget får en rabatt hos det andra och vice versa. 

Sänd till en kollega

0.141