Fortsatt ökad efterfrågan på hemstäd
Efterfrågan på hushållnära tjänster, som hemstädning, fortsätter öka stadigt, konstaterar Almega Hemserviceföretagen i Rutindikatorn. Under årets första första nio månader köpte 2,9 miljoner svenskar tjänster för 5,5 miljarder kronor vilket enligt Almega är en ökning med 10 procent jämfört med förra året.
– Det är uppenbart att rut-avdraget fortsatt har betydande samhällsekonomiska förtjänster. Både företag och köpare tjänar på att betala vitt, och allt fler hemserviceföretag ansluter sig till kollektivavtal som medför bättre arbetsvillkor för medarbetarna. Avdraget har nästintill utraderat de medvetna svarta köpen över tid, säger Jessica Forss Katz, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen i en kommentar.
Hemstädning toppar alltjämt som den mest vanliga rut-tjänsten och fram till september i år har cirka 3,8 miljarder kronor betalats ut i rut-avdrag för hemstädning vilket är en ökning med 12 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Dock konstaterar Almega att det finns en oro bland bolagen att den stundande lågkonjunkturen ska leda till att hushållen väjer att dra ned på hemstädning.
– Företagen har haft mycket att förhålla sig till de senaste åren. Pandemi, krig och ökade el-, material- och drivmedelskostnader ställer höga krav på företagen att anpassa sig till nya lägen. Förhoppningsvis fortsätter människor ändå att köpa hushållsnära tjänster från seriösa företag som bidrar till allas vår välfärd, säger Jessica Forss Katz.