23948sdkhjf

Ökad försäljning men minskat resultat för Clemondo

Clemondo, som tillverkar och säljer rengöringsprodukter, redovisar en nettoomsättning på 76,0 miljoner kronor för det andra kvartalet, april till juni, 2022 (74,5).

Ebitda-resultatet sjönk till 4,6 miljoner kronor (7,5) och ebit-resultatet var 0,4 miljoner kronor (3,4).

Nettoresultatet vände till negativa 0,3 miljoner kronor (2,6).

”Inom Hygien består affären till stor del av hand- och ytdesinfektion för offentliga miljöer, där Clemondos försäljning volymmässigt har stabiliserats på en mer än dubbelt så hög nivå som före pandemin, om än lägre än under jämförelseperioden då pandemin drev affären”, skriver vd Jesper Svenssson i rapporten.

I kvartalsapporten framgår att Clemondo inför månadsvisa prisjusteringar för att löpande parera kostnadsökningar på insatsvaror.

”Vår lönsamhet har kortsiktigt påverkats negativt av kraftigt stigande råvarupriser och våra prisökningar blev omsprungna av ännu snabbare kostnadsökningar. Detta har påverkat vår bruttomarginal negativt under den gångna perioden. Vi möter emellertid förståelse från kunderna för behovet av justerade priser för att möta kostnadsutvecklingen”, uppger vd:n vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078