”Kundens kravställning ökar i betydelse”
– Behoven i den offentliga och privata sektorn omfattar ofta flera olika tjänster i samma beställning – allt från receptionistservice till ventilation och vårdnära tjänster. Vilket i sin tur också ställer högre krav på leverantörens leverans och kunskap, säger Ari Kouvonen, näringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen i en ny rapport som IFMA Sverige och Almega Serviceföretagen tagit fram.
Rapporten visar att sex av tio (59 procent) av de svarande tror att det totala behovet av FM-tjänster kommer öka efter pandemin. De vanligast förekommande FM-tjänsterna är lokalvård, kontorsservice, mat och dryck, säkerhet samt workspace management.
I Sverige uppskattas branschen ha en omsättning på 227 miljarder kronor, jämfört med 210 miljarder kronor som FM-rapporten visade 2016. Branschen sysselsätter cirka 308 000 anställda.
I takt med att begreppet arbetsplats har förändras ökar kundens kravställning.
– Eftersom FM-leverantören ansvarar alltmer för helheten hos sina kunder, som luft och ljudnivå, har gränssnittet mellan HR och FM förflyttats. Idag lägger många organisationer över arbetsmiljöfrågorna på sin FM-leverantör, säger Joachim Boëthius från Johnson&Johnson och IFMA styrelseledamot.
Utöver Almega Serviceföretagens data har även en enkätundersökning genomförts med 62 respondenter, varav 39 kommer från privat sektor och 23 från offentlig sektor, 24 arbetar på leverantörssidan medan 38 arbetar på köparsidan.