Effektivisering har gett resultat hos Homemaid
Hemtjänstföretaget Homemaid ökade omsättningen med 3,6 procent under årets första kvartal. Vd Stefan Högkvist uppger dock i kvartalsrapporten att förutsättningarna är fortsatt tuffa till följd av covid-19. Vilket framför allt visar sig genom svagare efterfrågan samt högre sjuktal än normalt, både hos kunder och personal.
Under kvartalet har omsättning och tillväxt stått i fokus och mer har investerats i marknadsföring än tidigare.
– Vi är nöjda med omsättningsökningen givet omständigheterna men den stora anledningen till det starka resultatet kommer av förbättrad bruttomarginal, säger Stefan Högkvist som en kommentar på resultatet som landade på 3,6 MSEK före skatt, jämfört med 1,2 MSEK föregående år.
Resultatet är en effekt av ett internt effektiviseringsarbete som påbörjades 2019.
Nettoomsättningen i kvartalet låg på 63,7 miljoner kronor (61,5). Nettoresultat steg till 2,8 miljoner kronor (0,9), motsvarande 0,15 kronor (0,05) per aktie. Rörelseresultatet låg på 3,6 miljoner kronor (1,3) och rörelsemarginalen var 5,7 procent (2,1).
– I slutet av kvartalet har vi sett en tydlig ökning i efterfrågan och vi förväntar oss att marknadsförutsättningarna även fortsättningsvis ska utvecklas positivt, säger Stefan Högkvist.
HomeMaid grundades 1997 och bedriver verksamhet inriktad på kundanpassade lösningar inom hushållsnära tjänster, omsorg i hemmet och kontorsservice. HomeMaid AB (publ) är noterat på Spotlight och har drygt 2 300 aktieägare. I mars köpte Homemaid företagsstädbolaget Top Städ, som under 2020 hade en omsättning på 44 miljoner kronor. Rekrytering av en ny vd är igång.