Städbolaget sparkar nättroll
Hemservicekoncernen Städarna ska stoppa personer som inte står upp för medarbetarnas trygghet från att bli kunder. Till sin hjälp har de ”Städpaus” städbranschens motsvarighet till spelbolagens ”Spelstopp”, där användare kan blocka sig själva.
– Vi får flera gånger i månaden kommentarer i våra sociala medier som anspelar på medarbetarens utseende, bakgrund eller önskemål om att köpa tilläggstjänster av sexuell karaktär. Det skulle kunden aldrig någonsin skriva till en rörmokare eller elektriker på sociala medier. Vi vill inte ha kunder som beter sig så och har därför tagit fram den här sidan, säger Tjoffe Sjögren, koncernchef på Städarna Sverige.
Personer som lämnar olämpliga kommentarer hänvisas till ”Städpaus-sidan”. Här kan kunder och potentiella kunder själva registrera sig för städpaus i 3, 6 eller 12 månader om de inte står bakom Städarnas värderingar. Precis som spelbolagens “Spelpaus” ska Städarnas pausfunktion underlätta för användarna att ta beslut som de i längden mår bra av.
Tjoffe Sjögren kommenterar "Städpaus" upprinnelse:
– Majoriteten av kommentarerna i sociala medier är positiva och fyllda med kärlek, men vi upplever att det är svårt att bemöta vissa troll som påpekade hur våra medarbetare såg ut, vilket kön de hade eller deras bakgrund. Det var där idén föddes.