"Grand Hotel städas varje timme"
Grand Hotel i Stockholm har tilldelats den internationella märkningen GBAC STAR Facility Accreditation för sina rutiner kring hygien och städning. Ackrediteringen ges till anläggningar som uppfyller alla punkter i en omfattande kravställning kring avancerad rengöring, desinfektion och förebyggande arbete av infektionssjukdomar. Rutinerna kring städning och hygien ska vara en viktig del av företagets identitet och prioriteras i alla led.
Utöver de vanliga städrutinerna har Grand Hotel identifierat tio fokusområden på hotellrummen som ofta berörs och behöver mer frekvent djuprengöring. Utöver det finns det nya riktlinjer kring receptionen, publika utrymmen, restaurangerna, konferens- och festvåning, samt för de anställda.
– Under hela Covid-19-pandemin har vi fokuserat på hur vi kan utveckla våra städrutiner på hotellet för att minimera smittspridningen. Vi har infört en rad nya rutiner för att hotellet ska vara en så säker miljö som möjligt för våra gäster men även för våra anställda. I det arbetet ingår det att vi städar hela hotellet kontinuerligt varje timme och att hotellrummen städas två gånger dagligen. Den här globala ackrediteringen är ett kvitto på att vårt arbete inom städning och hygien håller högsta internationella nivå, precis som hotellet ska göra inom alla områden. Det är exakt där vi ska vara, säger Pia Djupmark, vd Grand Hotel.
Under 2020 har Grand Hotel också övergått till städmedlet Tersano, ett ozonvatten som desinficerar alla typer av ytor och föremål på ett miljövänligt sätt. Städmedlet har klarat samtliga tester mot Covid-19.
Ackrediteringen ges ut av Global Biorisk Advisory Council (GBAC) som är en avdelning inom den globala städbranschföreningen ISSA.