Borago och Datec knyter band
Det gemensamma målet för Boragos och Datecs partneravtal är uttalat: att digitalisera städbranschen. Samarbetsavtalet har ett flexibelt upplägg, i första hand inriktat på att Borago ska använda Datecs kalkylerings- och planeringsverktyg Cleanpilot vid konsulttjänster.
Genom det nya samarbetet får Borago större möjlighet att hjälpa sina kunder ett steg längre, inte minst i samband med utredningar.
– Vi insåg att vi har ett glapp i verksamheten. Våra konsultuppdrag innebär ofta att vi går in i en städverksamhet för att se hur den ska kunna effektiviseras. I det arbetet ingår beräkningar och kalkyler via digitala verktyg. Men om de förändringar som vi kommer fram till genom analysen också ska genomföras, måste det följas upp av kunden. Det har varit den största utmaningen för oss. Många kommer inte vidare på grund av att de inte har något digitalt planeringsverktyg över huvud taget, säger Karl Henriksson, vd för Borago.
Samarbetet med Datec kommer att underlätta för kontinuiteten i konsultprocessen och verkställandet av analyser som gjorts, men innebär inte att kunder som är anslutna till andra system inte kan använda sig av den importerade datan i Cleanpilot.
– Om kunden har data i andra system så kan den importeras, helt eller delvis, till Cleanpilot.
Tanken är också att samarbetet ska generera kunskapsutbyte mellan Datec och Borago och leda till leads till nya uppdrag för dem båda.
– Vi kan också göra gemensamma aktiviteter och förhoppningsvis utveckla samarbetet långsiktigt. Vi ska helt enkelt samarbeta kring kundrelationer för att stärka våra roller på marknaden. Kanske kan vi utveckla Städakademin även i Norge, Danmark och Finland, säger Karl Henriksson.
Borago expanderar just nu kraftigt med digitala städutbildningar inom Städakademin, som startades 2018 som ett komplement till traditionell klassrumsundervisning. Sedan etableringen har Städakademin haft cirka 5 000 kursdeltagare.