Arbetsmiljöråd för hotellstädare
I samarbete med arbetsgivarorganisationerna Visita och Hotell- och restaurangfacket har arbetsmiljöorganisationen Prevent tagit fram ett färskt informationskit för hotellstädare. Syftet är – förstås – att förebygga och minimera arbetsskador. Hotellstädning medför bland annat risker för handleder, armar, axlar och rygg om man utför arbetet felaktigt.
Målgrupp för materialet är alla som är verksamma inom hotellstädning: chefer, husfruar, skyddsombud och hotellstädarna själva. Utbildningsmaterialet består av tre filmer, en bilderbok och en checklista som ska göra jobbet säkrare.
– Syftet är både att höja statusen på yrket och att öka medvetenheten om ergonomin till vardags. Det är lätt att göra som man alltid gjort, kanske vända på papperskorgen för att nå och damma istället för att använda en avsedd pall, säger Malin Strömberg, projektledare på Prevent.
Bilderboken Jobba säkert som hotellstädare innehåller bilder på hur olika arbetsmoment ska utföras med så lite risk som möjligt. Den tar även upp andra arbetsmiljöfrågor som till exempel kränkande särbehandling. Prevents förhoppning är att boken hängs på varje städvagn som ett hjälpmedel, inte minst på arbetsplatser med många nationaliteter. Boken är översatt till 20 språk.
Det tredje delmomentet, checklistan, är framtagen med hjälp av en referensgrupp bestående av husfruar, hotellstädare och experter. Hela 95 punkter täcker in de flesta potentiella riskmoment på arbetsplatsen: allt från dörrstoppar och ventilation till ordning i städförråd och risker för hot och våld listas.
Med tre alternativ ja/nej/ej relevant och därefter riskbedömning låg/medel/hög blir listan ett lättöverskådligt arbetsredskap.
– Checklistan har vi sett fram mot jättemycket, och nu finns den, säger Kent Johansson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.