Hederspris till FM-gigant
Årets hederspris inom Universum Employer Branding Awards går till Sodexo, med motivering att företaget lyckas öka intresset från unga talanger genom att erbjuda bra karriär- och utvecklingsmöjligheter och tydligt kommunicera företagets värderingar.
– Sodexos framgång som arbetsgivare omfattas i tre delar; tydliga värderingar, ett starkt fokus på mångfald och inkludering samt ett stort engagemang från ledningen. Detta gör Sodexo till en väldigt värdig vinnare av Universums Hederspris inom Employer Branding 2020, säger Claes Peyron, vd för undersökningsföretaget Universum Global.
Motivering för priset: Detta företag har haft stor kontinuitet i arbetet och varit först ut i sin bransch. De har lyckats lyfta företagets erbjudande gentemot talanger. Vidare har de varit en förebild då det gäller inkluderings- och mångfaldsfrågorna. De har presenterat mycket hållbara och starka resultat. Ledningen har ständigt varit närvarande i dessa frågor vilket bidragit till framgången.
Sodexo ser kompetensförsörjningen som ett av bolagets affärskritiska områden och frågan drivs därför ytterst av företagets högsta instans, företagsledningen.
– Utöver själva yrkeskompetensen söker vi människor med en sund livssyn som möter upp mot våra värderingar. Servicebranschen är i en spännande utvecklingsfas där vi går från enkla till komplexa lösningar, vilket ställer krav på bredare kompetens, helhetssyn, strategiskt tänkande och en stor flexibilitet för att snabbt kunna ställa om mot en föränderlig marknad, säger Peter Mellin, vd Sodexo.
Universum grundades 1988 i Stockholm. Företaget finns idag i 20 länder och samarbetar med över 2 000 universitet, alumni-grupper och organisationer för att kunna ge företag inom många olika branscher råd om hur de ska attrahera talanger som passar just deras syfte och företagskultur.