Krönika: Jenny Kenneberg om rädsla
Våren 2020 har i många avseenden präglats av rädsla. Det är så oerhört många människor som har varit rädda på samma gång och jag tror att det helt saknar motstycke i historien. Inte för att den här pandemin är det värsta som någonsin hänt mänskligheten utan för att pandemin berört oss alla samtidigt.
Dessutom har vi sociala medier och en direkt nyhetsbevakning som ser till att vi kan dela med oss av vår rädsla omedelbart och ograverat.
När många läser samma illavarslande rubriker och blir rädda samtidigt händer märkliga saker och vi påverkas på flera olika sätt. Många med mig kan nog känna att den här isolerade våren har varit en tid av inre reflektion, tankar på världen vi lever i och därtill en ordentlig dos av Netflix och choklad. Allt på både gott och ont.
Rädsla är en stark och intressant drivkraft. Den är också nyckfull och inte alltid rationell. I mitt yrke som advokat är rädslan ofta närvarande och det är bra att ibland ta ett steg tillbaka och fundera över vilken slags rädsla som styr över ett visst beteende eller önskemål.
Jag vill inte påskina att mitt arbete är förenat med någon slags action och det är faktiskt oftast inte jag själv som är rädd. Det är istället klienterna eller motparterna som bär på olika rädslor som kan vara bra att ta hand om för att komma fram till den bästa lösningen.
Som ni förstår handlar det om andra typer av rädslor och oro än de som vi känt nu under våren, likväl är det känslor och dessa spelar in i affären på olika sätt.
Jag hörde någon gång att i en affär är leverantörens största rädsla att inte få betalt. Den största rädslan hos beställaren är istället att ”bli lurad” av leverantören, det vill säga att betala för någonting som inte motsvaras av leveransen.
Dessa rädslor måste tas om hand innan avtalet skrivs på för att skapa de bästa förutsättningarna för ett framgångsrikt samarbete. Det kan ibland handla om att föra in villkor i avtalet som ger leverantören en ekonomisk säkerhet om beställaren skulle få betalningssvårigheter eller att ge beställaren en omfattande reklamationsrätt om det visar sig föreligga fel i leveransen.
Ibland kan det faktisk räcka med att ta upp frågorna på ett gemensamt möte för att skapa ökad förståelse och därmed bättre förutsättningar för avtalet.
Oavsett vilken situation man är i brukar det vara bra att fundera över rädslorna hos motparten och även hos sig själv. Jag tror att det ofta finns en annan väg som leder till samma mål, om man bara tar ett steg tillbaka och funderar över; varför är det här så viktigt för mig? Vad är det jag är rädd för i den här situationen? Inte sällan går det att öppna en kärvande avtalsförhandling eller en begynnande tvist om man adresserar båda parters farhågor.
För visst är det jobbigt att bli lurad på olika sätt, oavsett om det är i affärer eller privat. Alla är vi nog rädda för att få den där irriterande dumstruten på huvudet, även om det oftast bara är vi själva som ser den.