Anstormning till Almega
Det är med dubbla känslor som Almega konstaterar ett nytt medlemsrekord för sina åtta förbund första halvåret 2020.
– Hade situationen varit en annan hade sifforna förstås varit glädjande, men i nuläget är det svårt att vara annat än bekymrad. Samtidigt är medlemstillströmningen ändå ett kvitto på att det vi gör för våra medlemmar är värdefullt, och det måste ändå ses som positivt, säger Thomas Erséus, vd på Almega.
Under perioden gick 51 av Almegas medlemsföretag i konkurs, 45 lade ned och 61 utträdde då de helt saknade anställda. Ändå ökade det totala antalet från 10 855 till 11 045.
Utvecklingen går i linje med Almega Serviceföretagen som har närmare 1 300 medlemsföretag. Under 2020 har 79 medlemsföretag tillkommit och 40 har utträtt.
– Det finns troligen en viss coronaeffekt i att fler har anslutit sig. Rent krasst kan man säga att det är lättare att permittera om man är med i en medlemsorganisation och har kollektivavtal, förklarar Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Även om situationen är fortsatt svår för många företag börjar Almega Serviceföretagen se positiva tecken från medlemmarna. Den mest akuta krisen tycks har lagt sig.
– Förbundet får mer vanliga frågor igen, till exempel vad man kan göra när någon inte sköter sig på jobbet. Det är inte så mycket frågor kring korttidspermitteringar längre. Man har också lärt sig att hantera vissa saker. Många har fått tänka nytt och ställa om, både med att sälja in nya tjänster till befintliga kunder och hitta nya kunder, säger Pernilla Enebrink.
Samtidigt dyker nya orosmoln upp. De flesta hade nog förhoppningar om ett mer normaliserat läge efter semestern men Folkhälsomyndigheten håller fast vid tidigare rekommendationer om hemarbete.
– Vad händer då med kontorsstädning? Det finns en risk att många kunder minskar på kontorsstädningen i samband med att avtal löper ut och ska omförhandlas under hösten, spår Pernilla Enebrink.