Ny app för kemtvättskunder
Läkarbesök, matleveranser, tågbokningar och möbelinköp kan vi sedan länge lösa via nätet. Men när det gäller kemtvätt får vi vackert planera för att lämna och hämta i en fysisk lokal. Något som föranlett en rad företag att ge sig in i den digitala jakten på privatkunder. Ett av dem är Lavatio, som skapat en plattform med rikstäckande ambitioner.
Grundarna, Adam Sjöberg och Viktor Jansson, är själva frekventa kemtvättskunder och i slutet av 2019 började de diskutera tvättbranschens digitala utvecklingsmöjligheter.
– Först tänkte vi starta en egen kemtvätt men så tog vi kontakt med Tvätteriförbundet och pratade med några kemtvättar. Efter det tänkte vi om. Det känns bättre att hjälpa lokala företag att utveckla sin verksamhet än att konkurrera med dem, säger delägaren Viktor Jansson som har ett förflutet som it-säljare.
När kunden klickar i sitt postnummer i appen blir hen sammankopplad med en kemtvätt som servar området. Sedan är det bara att kryssa i produktalternativ och antal. En mindre del av kostnaden betalas vid beställning och resten vid leverans. Kunden kan också välja en annan adress för återlämning, om man till exempel föredrar att få tvätten till sin arbetsplats.
Lavatio samarbetar enbart med T-märkta tvätterier. Vid starten i juli var två tvätterier i Stockholm, Ringens Kemtvätt samt Björntvätten Lidingö anslutna, tillsammans med A-Kembaren i Falkenberg.
– Just nu täcker vi Falkenberg, Varberg och Halmstad på västkusten. Men i samband med att vi påbörjade samarbetet gjorde A-Kembaren ett uppköp. Från september täcker vi även Borås, Ulricehamn, Jönköping och delar av Göteborg, säger Viktor Jansson
I Stockholm kan för närvarande personer med postnummer 114-183, bland annat Täby, Danderyd, Solna, Nacka och Hägersten, nyttja tjänsten.
– Det fina är att många stora tvätterier redan har avtal om hämtning och lämning för företagskunder. Logistiken finns redan och de kan använda samma chaufförer och bilar för privatkunderna. Nu planerar vi nästa steg, att hjälpa tvätterier som inte redan har transportlogistiken.
Viktor Jansson säger att intresset varit stort från företag som vill ansluta sig till tjänsten och på sikt vill Lavatio jobba med alla T-märkta tvätterier.
– Coronan har kanske bidragit till att vi fått så snabbt genomslag. I dessa tider är det många som undviker att ge sig ut på stan för att slippa risken för smittspridning.