Hållbarare upphandling av städtjänster
Att ställa arbetsrättsliga och miljömässiga krav i upphandlingar bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Uppdaterade hållbarhetskriterier för städtjänster ska nu göra det enklare att upphandla städtjänster med krav på miljömärkta kemikalier, minskad förbrukning av fossil plast och ökad kontroll över leverantörskedjorna.
– Våra hållbarhetskriterier gör det enklarare att upphandla städtjänster med mindre miljöpåverkan och bättre sociala och arbetsrättsliga villkor. Men det räcker inte att ställa krav, de måste även följas upp, säger Susanna Vesterlund, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten.
De nya kriterierna gör det möjligt att ställa drivande krav på att använda miljömärkta kemikalier.
Upphandling av städtjänster handlar inte bara om miljö utan i stor utsträckning också om att säkerställa schyssta villkor i leverantörsledet.
– Genom att ställa arbetsrättsliga krav i städupphandlingar blir det konkurrens på lika villkor. Vi vet att det tyvärr finns företag i branschen som till exempel inte betalar avtalsenliga löner, säger Susanna Vesterlund.
Andra krav som hjälper till att främja mer hållbara städtjänster är krav om hur kemikalier hanteras i form av doseringsutrustning och städmetoder.
Krav på minskad användning av avfallspåsar och mindre jungfrulig plast ger en städtjänst med bättre miljöprofil och mer hållbar plastanvändning.
Hållbarhetskriterierna ger möjlighet att ställa krav på de företag som levererar produkter till städtjänsten. Krav på tillverkningen av städkemikalier bedöms nödvändiga då det krävs hälso- och säkerhetsåtgärder för arbetstagare och lokalbefolkning för att undvika problematiska effekter på både miljö och hälsa.
Hållbarhetskriterierna ger även möjlighet att ställa arbetsrättsliga villkor om lön, semester och arbetstid för att säkra personalens trygghet. Kriterierna ger också förslag på hur uppföljning kan göras för att säkerställa att de efterlevs i praktiken.
Krav på utbildning av såväl arbetsledare som personal har uppdaterats. Båda finns nu som baskrav för att säkerställa att städtjänsten utförs av utbildade personer.
Krav om att information om hur städtjänsten ska utföras finns tillgänglig för alla, oavsett eventuella funktionsvariationer ökar möjligheten för fler att arbeta inom städtjänster i offentlig sektor.
Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier för städtjänster