Städare mot corona
– Vi befinner oss i en väldigt exceptionell situation. Det gäller oss som företag, hela branschen och självklart hela samhället, säger Joakim Markovits, ägare till städbolaget Inspira.
Han har i år jobbat 25 år i branschen och har liksom vd Per Karlsson, många kontakter i städbranschen och i närliggande branscher som hotell och restaurang.
– För ett par veckor sedan bildade vi en krisgrupp i företaget för att hantera situationen. I våra kontakter med branschkollegor ser vi att vi kan göra något av detta – skapa ett forum för informationsutbyte där man kan ställa frågor och dela material med varandra. Tanken är att skapa ett forum för ledningspersonal där man kan ge och få synergier, hjälp och stöd och peppning.
– Det har ju inte funnits några mallar att utgå ifrån för att t ex göra riskanalyser vid smittsanering, men vi har många arbetsledare med erfarenhet av riskanalyser inom arbetsmiljöområdet och nu har vi tagit fram mallar för riskanalys och sanering vid coronasmitta.
Inom hotell och restaurang och även hemstädning drabbas man hårt av pandemin och där läggs nu varsel.
– Där har man ju också städpersonal och då ser vi möjligheter att anlita dem istället för att de ska gå arbetslösa.
Inspira har inte – ännu – sett någon nedgång i uppdrag. Tvärtom känner man ett ökat tryck från många kunder på ökad städning och i vissa fall sanering för att minska smittspridning.
Joakim Markovits betonar att linkedin-initiativet är en satsning som blir vad deltagarna gör den till.
– Jag tycker att det finns en stor öppenhet mellan bolagen som vi bör ta vara på i den här situationen.
Situationen förändras från dag till dag.
– Om även skolor och förskolor stänger blir många städare utan barnomsorg och måste vara hemma från jobbet och det är ju inte aktuellt att lämna barn hos mor- eller farföräldrar.
– Vi däremot, måste leverera enligt våra kundavtal. Om inte städare klassas som samhällsviktiga får vi jobba ännu hårdare för att hitta personal från andra branscher.
– Grunden är att vi fortsätter levererar enligt avtal, men när behovet av daglig städning minskar kan man rikta insatserna mot t ex storstädning. Vissa avtal kan behöva ses över, men vi är inte riktigt där ännu. Ovissheten är det som påverkar oss mest. Jämfört med många andra branscher har vi dock mycket bättre förutsättningar.
– Det är fantastiskt att se engagemanget hos våra medarbetare som gör allt för att möta våra kunders behov. Det kommer fortsätta att vara tufft med stora utmaningar för oss alla men jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att bekämpa detta, säger Joakim Markovits.