ISS tecknar avtal med Västtrafik
Upphandlingen har, enligt parterna, stort fokus på kvalitet, och Västtrafiks utvärdering kom fram till att ISS var den leverantör som ansågs kunna leverera mest kvalitet för pengarna.
ISS ansvarar sedan 2013 för driften av Västtrafiks butiker. Butiksverksamheten sköts och utvecklas av ISS medarbetare under Västtrafiks varumärke. Samtliga ISS-medarbetare i uppdraget utbildas för att på bästa sätt förstå Västtrafiks verksamhet och krav på kundupplevelse.
ISS får nu fortsatt förtroende att driva och utveckla servicen i Västtrafiks samtliga butiker för nära 1 miljon kunder.
Västtrafiks satsning på app-baserad biljettförsäljning ska ge kunderna bättre service. Upphandlingen har speglat detta och stor vikt har lagts vid kvaliteten i den service som kunderna ska erbjudas.
– I takt med att vi säljer allt fler biljetter via vår app Västtrafik To Go förändras resenärernas behov i butikerna. Därför blir det ännu mer fokus på kommunikation och kundservice framöver, kommenterar Maria Björner Brauer, enhetschef marknad och försäljning på Västtrafik.
– Västtrafiks val av utvärderingskriterier för anbuden gör att vi kommer bort från de, på senare tid, hårt kritiserade upphandlingarna inom offentlig sektor, där lägsta pris varit den huvudsakliga grunden för val av leverantör, kommenterar Ulrika S Andersson, affärsområdeschef ISS.
Utöver de ordinarie butikerna kommer ISS tillsammans med Västtrafik även att arbeta med mobila butiksuppdrag, med eller utan fordon. Målet med dessa är att erbjuda kunderna god service och hjälp i kollektivtrafiken där det behövs och när det behövs, till exempel vid evenemang eller andra händelser där kundernas behov uppstår.
–Vi ser fram emot att tillsammans med Västtrafik utveckla och lansera nya former av mobila butiksuppdrag, säger Ulrika S Andersson.
Avtalet tecknas på fyra år med möjlighet till två förlängningar om två år vardera (totalt upp till 8 år).