Årets miljöföretag är Essity
Juryns motivering: ”Med Tork PaperCircle bidrar Essity med att gå från ord till handling mot ett cirkulärt samhälle. Att ta en produkt och återvinna den i ett slutet system är något unikt. Att minska avfall och utsläpp är något alla företag måste sträva mot, inte i morgon utan nu. Essity tar tag i taktpinnen och visar oss andra att det går.”
– Det känns jätteroligt att Tork PaperCircle så snabbt har fått stor uppmärksamhet. Många företag och kommuner har redan hört av sig till oss och vill ansluta sig till tjänsten. Det här priset är ytterligare ett bevis på att vi ligger rätt i tiden med en enkel och smart lösning som gynnar miljön, säger Helena Taghizadeh, Regional marknadsansvarig för varumärket Tork på Essity.
– Bakgrunden är ett projekt vi kallar Waste Recycle. När vi insett att pappershanddukar går att omvandla till toalettpapper, funderade vi på hur vi skulle sortera papperet så det gick att återanvända.
– Egentligen är Tork PaperCircle ett återvunnet koncept från 90-talet för insamling av pappershanddukar. Vi hade ett antal kunder i Sverige men hade svårt att få till den renhet som krävdes för att bruket skulle kunna återvinna fibern till nytt mjukpapper. Nu har vi jobbat med beteendevetare och enkla budskap, för att ändra beteende och få till renhet i toalettutrymmen.
– Systemet ger också möjlighet att minska mängden avfall och reducera koldioxidavtrycket med minst 40 procent, säger Helena Taghizadeh.