Städbolag rekryterar under Järvaveckan
Järvaveckan är ett initiativ av Ahmed Abdirahman, grundaren av den ideella föreningen The Global Village och kan ses som ett alternativ till politikerveckan i Almedalen på Gotland.
Järvaveckan pågår onsdagen den 12 till och med söndag den 16 juni på Spånga IP i västra Stockholm.
Bland de företag och myndigheter som hittills anmält sig märks Försvarsmakten, Polisen, Almega, KTH, Handelshögskolan och tågbolaget MTR, och arrangörerna sätter i år ett tydligt fokus på rekrytering.
Förra året genomförde t ex MTR 159 arbetsintervjuer under Järvaveckan. Det resulterade enligt bolaget i att 38 personer fick anställning.
I Almegas tält kommer ett antal medlemsföretag (Coor, Miljöpalatset, Vardagsfrid, Rengörare Näslund samt Inspira) att stå och rekrytera ny personal (den 12 och den 16 juni) Totalt räknar man med att ca 200 nya jobb kommer att utlysas där.
– Vi lägger fokus på integration och rekrytering av Järvabor. Serviceföretagen är en viktig del av integrationsarbetet i Sverige, säger Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega.Almega går ut i sin marknadsföring med att de medlemsföretag som är representerade under Järvaveckan tillsammans utlyser runt 200 nya tjänster.
– Man ska kunna komma förbi vårt tält, lämna in sitt cv och få en kort intervju med något av företagen på plats.
Just personalbrist och svårigheter att rekrytera är det som lockar städbolaget Miljöpalatset till Järvaveckan:
– Vi söker personer som vill jobba som lokalvårdare. Det har vi svårt att hitta. Det är ett faktum att lokalvårdare, upp till och med arbetsledare och även driftchefer till största delen utgörs av personer som är utrikes födda och balansen skiftar ännu mer – det är mitt intryck. Det säger Anestis Chartalidis, vd för Miljöpalatset, som kommer att vara på plats två av fem dagar under Järvaveckan.
Det var ett besök på förra årets Järvavecka som väckte idén att delta.
– Det kommer väldigt mycket folk. (30 000) Men ska du stå här måste du ha något att erbjuda, verkligen behöva nyanställa.
Anestis Chartalidis, vd för bolaget som hans grekiskfödda föräldrar och en barndomsvän startade på 1990-talet, poängterar att städbranschen framför allt behöver satsa på två saker när det gäller rekrytering. Locka de unga och se till att jobben är tillräckligt intressanta för att folk ska stanna kvar när de har fått språkkunskaperna och arbetserfarenhet.
– Vi måste visa att städbranschen är bra; seriösa företag med kollektivavtal och ett löneläge som är bättre än många tror, ingångslönen är 23 300 från den 1 juni.
De allra flesta chefer i städbranschen började som lokalvårdare, säger Anestis, som också började där. Men naturligtvis måste man inte bli chef.
Tre personer från Miljöpalatset kommer att vara på plats.
– Jag kommer att vara där, en arbetsledare och ytterligare någon som har lång branscherfarenhet. Vi kommer att kunna tala persiska också, utöver svenska, engelska och grekiska förstås. Valet stod faktiskt mellan arabiska och persiska.
Hur många behöver ni anställa?
– Vi söker minst en säljare och minst 12 lokalvårdare på heltid för att bemanna nya uppdrag och vi gör vårt bästa för att behålla våra anställda genom att erbjuda utvecklingsmöjligheter i företaget, säger han.
Miljöpalatset startades 1998, omsätter ca 75 miljoner kronor och har ca 220 anställda som är verksamma i Stockholmsområdet.