Avstår ofta offentliga städupphandlingar
Compass Group är ett lågmält företag som inte syns så mycket.
– Vi gör inte så mycket väsen av oss, i Sverige i alla fall. En orsak är att vi jobbar under flera olika varumärken och många av våra restauranger verkar under egna namn.
Henriks jobb som vd är främst att driva på utvecklingen av restaurangverksamheten. Men det ingår flera andra uppdrag, kring restaurangerna.
– Vi tar generellt inga rena städuppdrag men många kunder vill ofta ha en helhetslösning och då kan vi stödja med mjuka tjänster som städ, reception och liknande. I undantagsfall åtar vi oss också hårda tjänster (teknikuppdrag) och då tar vi ofta in specialiserade underleverantörer.
Henrik Strinning har hållit på med mat väldigt länge. Han har kvar sitt delägarskap i matvarukedjan Paradiset men har lämnat styrelsen.
– Det var dags att göra något nytt och Compass Group är en jättespännande arbetsgivare. Det är ett väldigt trevligt företag med en otroligt platt organisation. Vi är 1300 medarbetare i Sverige men jag har direktkontakt med folk på enhetsnivå hela tiden. Bolaget är välskött. Alla vet vad de ska göra och det är ett mycket bra team.
Vad tror du det beror på?
– Vi har många bra och långa kontrakt; inte minst på landsbygden, eftersom vi är unika i vår geografiska täckning från Kiruna till Malmö. Vi sköter företagens personalrestaurang, städning och bemannar deras reception. På mindre orter blir det en väldigt trevlig kombination.
I Kiruna t ex, driver Compass gruvrestaurangen på 1350 meters djup, världens djupast belägna. Dessutom har man restaurangerna ovan jord och kringtjänster som städ och reception i Kiruna stadshus och på rymdbasen Esrange. Många av kontrakten har förnyats flera gånger och en 20-årig relation är inte så ovanlig.
Henrik Strinning
Utbildning: Industriell Ekonomi, KTH, ekonomi, Handelshögskolan
Karriär: Försäljningschef COOP Sverige, startat den franska frysmatkedjan Picard i Sverige, startat Paradiset med fokus hållbar mat, vd Compass Group.
Hållbara livsmedel, hållbar produktion var din förra verksamhet. Är det något du tar med dig in i Compass Group?
– Ja, självklart. Våra kunder efterfrågar ju allt mer ett helhetstänk när det gäller maten. Vi måste leverera en produkt som de kan vara stolta över. Vi har svenska djurhållningsregler för allt kött och vi gör ett stort arbete för att minska vårt matsvinn. Målet är en minskning med 25 procent till 2022.
Hur har ditt första halvår som vd varit?
– Det har varit utmanande. Det är mycket som måste göras. Vi har en resa att modernisera oss som företag och komma med nya lösningar och bli attraktivare hos våra klienter. Vi tittar på nya tekniska lösningar, kanske främst på renhållningssidan – att effektivisera städning med hjälp av olika system för att hålla koll på arbetet – digitalisering.
– Det gäller på matsidan också, där som ett planerings- och hanteringsverktyg. Större delen av det vi levererar är genom centralt planerade men lokalt anpassade menyer, vilket hjälper oss att minska matsvinnet.
Utöver utbildning, som bolaget satsar mycket på, är digitaliseringen det viktigaste verktyget i den processen.
– Vi tror stenhårt på att utbilda enhetscheferna i ledarskap och service. Vi ska gå från att leverera mat till att hjälpa våra kunder med sitt varumärkesbyggande mot nuvarande och framtida anställda. Maten är väldigt viktig för företag med egen restaurang.
Henrik Strinning sökte sig till FM-branschen och blev sedan headhuntad till chefsposten på Compass Group.
– Jag blir nog här i många år. Det är ett väldigt trevligt företag och tydligt. Det är kravstyrt och noga definierat vilka mål som ska uppnås och vilka medel man har till sitt förfogande. Lyckas man inte nå målen, nyckeltalen, finns det hjälp att få.
Henrik Strinning lyfter fram kontinuitet – folk stannar kvar länge i företaget – och det faktum att man har få offentliga kontrakt som förklaringar till att bolaget mår bra.
– Sättet som det offentliga Sverige sköter upphandlingar är inte försvarbart och långsiktigt hållbart. De har inte tänkt igenom hur vi som underleverantörer tvingas behandla våra anställda och hur vi ska få förutsättningar att leverera en bra kvalitet. Därför väljer vi att inte bjuda på särskilt många offentliga upphandlingar.
Men om det är ett tillräckligt stort kontrakt och väl utformat anbud kan man ge sig in i det.
– De är tyvärr få. Nästan alltid är det priset som avgör och för att lägga sådana anbud måste du ha inställningen att antingen underleverera mot kund eller mot dina egna anställda, och det gör inte vi.
Vi har visserligen sjukhus men det är t ex bolagiserade Danderyd och privata S:t Göran som sätter kvalitet före pris.
Han tar exempel från England där sjukhusupphandlingen går till så att ett pris bestäms. Sedan får presumtiva leverantörer komma med förslag på vilken kvalitet och på vilket sätt man ska leverera. Man lovar viss kvalitet mot ett bestämt pris istället för tvärtom.
– I Sveige är det lägsta priset som vinner och det blir inte speciellt bra. Ett sjukhus t ex kan bestå av flera upphandlingar, med olika leverantörer, vilket blir både dyrare och betydligt sämre i slutänden.
Måste det se ut så?
– LOU är i grunden en mycket bra lag men den feltolkas av dem som skriver anbuden. Det går att tolka den precis som i England och säga att detta är målpriset. För 35 kronor kan vi sedan leverera en maximal kvalitet (t ex en bra patientmåltid med flervalsmenyer) på ett sätt som passar vår leveransapparat. Det viktigaste på sjukhus är att få i patienten tillräckligt många kalorier. Då blir de friska fortare, vilket avsevärt sänker den totala vårdkostnaden, men det är få sjukhus som räknar på detta.
Henrik Strinning ser ett strukturellt fel där varje kommun/landsting/enhet upphandlar för sig. Den som upphandlar gör det då så sällan att hen saknar kompetens. De i ledningen måste också ta sitt ansvar och inse att lägsta pris inte ger en bra leverans.
– På ett städkontrakt kan det ha mindre betydelse men patientmat som varken är särskilt god eller näringsrik äter patienten inte upp. Det kostar extra vårdtid, särskilt för de svagaste patienterna.
– Jag kan för övrigt inte se någon uppsida med smutsiga sjukhus heller, så det går säkert att värdera kvalitét före pris även för städtjänster.
Compass Group har huvudkontor i England.
– För oss har inte Brexit någon betydelse eftersom varje land är självständigt och styrs av nyckeltal även om vi får hjälp från huvudkontoret om det behövs.
Innovation är viktigt och bolaget har t ex en patenterad förpackning för sjukhusmat (Steamplicity) som medger tillagning (inte uppvärmning) på plats i mikrovågsugn viket minimerar tiden från tillagning till servering.
AI (artificiell intelligens) används i England och USA (än så länge) för att identifiera vilken mat som kastas på avdelningar och restauranger. Maten läggs på en våg, fotograferas och tolkas (tillsammans med Google, där Compass levererar restaurangtjänster) med en algoritm.
På sportarenan i Los Angeles, Californien, står en robot och steker hamburgare, och friterar pommes på löpande band. Den lär göra åtta personers jobb.
– Det fungerar bra men kräver väldigt stora volymer.
Henrik Strinning tror mer på robotlösningar i städverksamheten som är lättare att robotisera.
– Men det är interaktionen människa–maskin som är det viktiga. Städmaskinerna är inte robotar men de gör människan så effektiv att det inte finns någon anledning att ta bort människan inom överskådlig tid framöver i vår bransch.
Vad är det bästa med det här jobbet?
– Alla fantastiska medarbetare vi har och att de får möjlighet att utvecklas. Exempelvis en städare som får möjlighet att prova på att laga mat. Många utvecklas väldigt bra hos oss och vi har kontrakt där hela 40 olika nationaliteter är representerade. Vi och vår bransch står för en stor del av integrationen i Sverige vilket ger oss en chans att bidra till samhället varje dag.
/Intervjun publicerad i tidningen Rent, nr 3 2019/
FAKTA: Världens sjunde största
Compass Group Plc, med bas i Storbritannien, har drygt en halv miljon anställda vilket gör dem till världens sjunde största privata arbetsgivare och omsatte 2018 ca 200 miljarder kronor.
Compass Group ABs ca 1500 anställda levererar service vid drygt 250 enheter i Sverige. Omsättning drygt 1,3 miljard kronor. Verksamheten drivs under varumärkena Eurest, Eurest Services (service, inklusive lokalvård till företag, skolor och organisationer), Medirest, Chartwells och Levy Restaurants. De ca 150 restaurangerna har ofta egna namn.