Scandic kritiseras av facket
Scandic skriver i ett pressmeddelande att konceptet är en del av kedjans hållbarhetsarbete där gästerna ges möjlighet att påverka sitt klimatavtryck under vistelsen.
Från och med i dag ska städpersonalen inte automatiskt städa rum där gästerna bor mer än en natt, så kallade stanna-rum. I stället måste gäster som vill ha städning beställa detta senast kvällen före. Konceptet är en del av hotellkedjans hållbarhetsarbete och ger gäster möjlighet att minska sitt klimatavtryck, enligt ett pressmeddelande.
Men på Hotell- och restaurangfacket (HRF) möter de nya städrutinerna skarp kritik.
– Vi har flaggat för farhågor om hur det påverkar städpersonalen, bland annat när det gäller arbetsmiljö och schemaläggning, säger Susanne Bali som är centralombudsman på HRF till Hotellrevyn.
Fackets invändningar handlar bl a om försvårad schemaläggning när gästerna kan meddela att de vill ha städning fram till klockan 23 kvällen före. En annan gäller att arbetsmiljön kan bli tyngre när de lättare stanna-rummen försvinner och det bara blir avresestäd.
Det finns också frågetecken kring hur det nya konceptet kommer att påverka antalet tjänster inom hotellstädet på Scandic.
Scandic skriver i pressmeddelandet att man räknar att kunna spara 10 miljoner liter vatten, 6 000 liter rengöringsmedel och 1,6 miljoner handdukar per år.