Debatt: Samhall vill prata statistik
Efter mer än tio års diskuterande, samt tydliga utlåtanden från både EU-kommissionen och Konkurrensverket, verkar Almega Städföretagen fortfarande vara oklara över Samhalls uppdrag och hur det sköts. Då Samhall är verksamt inom bland annat städbranschen tycker vi att detta är beklagligt.
För att det ska kunna råda sund konkurrens över tid måste det också finnas en ömsesidig respekt, och därmed en förståelse för varandra. Vi tror inte vi uppnår det genom att kasta siffror, eller något annat, på varandra i offentliga debatter.
Den statistik Almega Städföretagen nu väljer att gå ut med säger väldigt lite om verkligheten. Lägger ett företag ett anbud och vinner det så har de 100 % i vinstandel, vilket gör siffran ganska ointressant.
Samhalls uppdrag är att finnas där det finns ett behov av oss, och att där utveckla människor genom riktiga jobb som vi vunnit i konkurrens med andra företag. Att nu, likt Almega Städföretagen, angripa en genial integrationsmodell som dessutom är världsledande i effektivitet tyder på att de fortfarande saknar insikter om hur vi fungerar.
Samhall är ett i grunden genomlyst företag, och våra modeller för att räkna på anbud i offentliga upphandlingar eller andra uppdrag skiljer sig inte från våra större konkurrenter. Den merkostnadsersättning som Samhall får, och som ska motsvara det lönebidrag ett företag får, är i genomsnitt lägre än vad exempelvis ett städföretag får i bidrag för en medarbetare med funktionsnedsättning.
Vi kan därmed konstatera att de slutsatser Almega Städföretagen drar av sin rapport är minst sagt förhastade, och vi delar gärna med oss av vårt betydligt mer detaljerade underlag gällande Dalarna, Norrland och Sverige som helhet.
Vi skulle därmed återigen vilja bjuda in Almega Städföretagens styrelse till en genomgång av den statistik som nu förekommit i olika utspel, så är vi övertygade om att vi kan bringa klarhet i detta.
Jonas Rieck, affärsområdesdirektör, Samhall