Ska resa sig ur rekonstruktionen
Varför hamnade ni i den här situationen?
– Främsta orsaken är ett stort omsättningstapp på relativt kort tid, över 200 miljoner kronor de senaste två åren. Vi förlorade bl a två stora kontrakt tillsammans värda ca 100 miljoner kronor.
Tappar man så mycket i omsättning på så kort tid och inte kan ställa om verksamheten lika snabbt slår det väldigt hårt på sista raden. Största anledningen till att vi inte har klarat omställningen är väldigt stora fasta kostnader som inte kan avvecklas från ena dagen till den andra. Overhead, lokaler, bilar etc.
De stora kostnaderna beror främst på att vi finns från Piteå till Helsingborg och levererar allt med egen kraft.
Varför gick det så här långt?
– Vi har kontinuerligt arbetat med att ställa om verksamheten, så är det i vår bransch, att man tappar affärer och får nya. Men det har inte räckt eftersom de fasta kostnaderna har varit så stora.
När vi i början av 2018 räknade framåt såg vi att det krävdes en stor förändring för att kunna överleva. Då valde vi att gå in i en en rekonstruktion.
Det är klart det kan uppfattas som drastiskt men vi såg också att rekonstruktionen i sig ger oss en möjlighet att avveckla de kostnader vi inte lyckats med tidigare.
Det är alltid en risk. Hur uppfattas en sådan åtgärd av omgivningen, anställda, leverantörer och kunder? Men, jag måste säga att vi har sett ett stort engagemang från alla, inte minst våra medarbetare, att vi ska göra detta tillsammans.Vi har fått en oerhört fin respons från kunder och leverantörer. De vill att vi ska fortsätta leva.
Förköpte Allianceplus sig? Är det orsaken till de nuvarande problemen?
– Vi har absolut haft en snabb tillväxt men det är inte skälet till problemen utan det är tappet av kunder och att vi inte hittat nya. Nu har vi dragit i handbromsen och gör inga nya förvärv.
Vi kommer inte att finnas på lika många platser som vi gör idag och tillväxt ska ske organiskt.
Har ni bestämt var ni ska finnas kvar?
– Ja, vi förhandlar just nu med facket om vilka orter vi ska lämna. Det blir offentligt i månadsskiftet.
Bolaget kommer att ha kvar både FM och lokalvård.
Hur går rekonstruktionen?
– Den går helt enligt plan och vi ska vara ute ur rekonstruktionen mot slutet av april.(med en ny tremånaders rekonstruktionsperiod från februari).
Förhandlingar med de fackliga organisationerna pågår fortfarande när detta skrivs.
– Vi har inte tappat några kunder under den här processen. Tvärtom hoppas vi kunna skriva ett antal nya kontrakt de närmaste veckorna (sagt den 15 januari, red.s anm.).
– Det tycker jag är en positiv signal som säger att det finns förtroende för oss.
Det blir många arbetstimmar för Dalia men hon säger att hon inte tummar på återhämtningen. Det har hon lärt sig av tidigare erfarenhet. Dessutom har hon ett duktigt team omkring sig.
Hur många kommer att sägas upp?
– Det blir cirka 150 personer varav 100-120 är kollektivanställda när vi lämnar vissa orter.
Allianceplus har idag ca 1150 anställda och beräknar vara 950 – 1 000 medarbetare efter rekonstruktion och omstrukturering.
Den25 januari meddelade bolaget att man lägger ned på 26 orter i landet. Totalt berörs 31 fast anställda och ett 40-tal visstidsanställda medarbetare.
Hur ser Allianceplus Sverige AB ut om ett år?
– Vi kommer att vara starkare finansiellt, finnas på färre platser och ha färre, större kunder. I och med förvärven har vi fått många småkunder som vi inte ska behålla. Vi ska utveckla kontrakten med våra stora kunder.
Även medarbetarrelationerna ska utvecklas.
– Med den utspridda verksamhet vi har haft har avstånden varit för långa. Vi skapar inte värden genom att sitta i bil hela dagarna. Som chef ska man känna att man har medarbetarna nära. De är hjärtat i verksamheten.
Sverige är ett stort land med långa avstånd till skillnad från Danmark som bara är en tiondel så stort.
Där finns den största verksamhetsdelen; Sverige har en dryg tredjedel på tredje plats kommer Norge. Så kommer det att se ut även efter omstruktureringen.
– Målsättningen är att vi ska bli större. Potentialen är ju stor i Sverige. Branschen omsätter 60-70 miljarder kronor och det finns mycket att hämta. Inräknat är då FM och lokalvård som företag fortfarande sköter själva och inte har lagt ut på extern aktör.
Hon påpekar att siffran togs fram 2015 och alltså har några år på nacken.
Är du fortfarande vd för det svenska bolaget om ett år?
– Det är absolut min ambition. Jag började som vd i januari 2018 och började med förändringsarbetet ganska direkt. Min målsättning är att leda oss igenom den här situationen och skapa förutsättningar för att vi ska bli ännu starkare.
– Detta är en väldigt rörlig bransch där det förändras ibland nästan från dag till dag, men jag trivs med det och det är därför jag har stannat, säger Dalia Ramzi.