"För långsiktig satsning"
"Vi gillar vad vi ser och köper" och "Långsiktiga köper och sover gott" lyder två av motiveringarna.
I analysen konstateras också att "konjunkturstabil strukturell tillväxt" är en bristvara på den svenska börsen och att priset på Essity-aktien blir därefter.
"Essity värderas, justerat för aktuell nettoskuld, till 14,5 gånger vår rörelseresultatprognos för 2020. Men det är ändå något lägre än de 15,2-16,3 gånger som marknaden betalar för den exklusiva klubbens andra medlemmar: AAK, Assa Abloy, Hexagon och Thule", heter det i analysen.
"Vi blev själva förvånade över hur stark försäljningen och marginalutvecklingen var", sade vd Magnus Groth vid rapportpresentationen.
Förklaringen är inte att kostnadstrycket avtagit på något betydande sätt, utan att åtgärderna för att effektivisera verksamheten och sänka kostnaderna tagit snabbare än planerat. Samtidigt har högre försäljningspriser fått bra genomslag, enligt vd.
Kostnadsbesparingarna har varit tydliga inom effektiviseringsprogrammet Tissue Roadmap.
Besparingsprogrammet som lanserades under hösten och och ska spara 900 miljoner kronor per år har hittills nått en takt om 150 miljoner kronor.
Antalet anställda har det fjärde kvartalet minskats med 210.