Drar ned på städningen
Systemet har testats under en fyradagarsperiod på flighter mellan London Heathrow till Dublin. Skräp i stolsfickorna och i bagageutrymmet ovanför stolarna plockades bort som vanligt av kabinpersonalen, men ingen extra städning utfördes varken i kabinen eller av toaletterna.
Kabinen kontrollerades sedan av en chefsperson innan passagerarna släpptes på och med en städpatrull på standby om flygplanet inte godkändes.
Testet med minskad städning ingår i en satsning av British Airways för att minimera ställtiden vid risk för störningar, t ex vid extrema väderförhållanden. Genom att minska städningen och korta ställtiden tror man att man kan tjäna in tid och undvika förseningar.
BA säger att man inte har fått några klagomål från resenärer på bristande städning men fackliga representanter är oroliga för att en sådan förändring kan leda till att flygbolaget i framtiden väntar sig att kabinpersonalen ska städa planen istället för städpersonal.
Det finns också oro för att säkerheten kan äventyras om städarna inte genomför en noggrann kontroll av kabinen.
Bolaget betonar att man nu inte har några planer på att rulla ut försöket i hela flygflottan. Man har enbart använt Dublinsträckan för att samla data.