23948sdkhjf

Vad är kränkande särbehandling?

En ny bok med titeln ”Jobba praktiskt mot kränkande särbehandling” ska ge kunskap och praktiska tips för att skapa en arbetsmiljö fri från kränkningar.

Boken har tagits fram av arbetsmarknadens parter tillsammans med Prevent.

Att behandla varandra schysst på jobbet är grunden för ett bra arbetsklimat och arbetsgivaren har ett ansvar att förebygga kränkningar. Men många arbetsplatser är osäkra på hur de ska göra. Därför fyller den nya handboken ett stort behov, kommenterar Johan Mellnäs, projektledare på Prevent.

Kränkande särbehandling och mobbning är tyvärr inte ovanligt, och förmodligen är det den del av den organisatoriska och sociala arbetsmiljön som företagen har mest frågor om, säger han.

Enligt Arbetsmiljöverkets statistik har nio procent av alla svenskar blivit utsatta för vuxenmobbning på sina arbetsplatser.

Jobba praktiskt mot kränkande särbehandling” är en handbok för chefer. Den passar också HR, skyddsombud och andra medarbetare. Boken förklarar vad som kan vara orsaker till kränkningar, vilka konsekvenser de kan få och hur de kan förebyggas och hanteras.

Den ger exempel på hur fördomar, otydlighet, stress och konflikter kan göra att människor utesluts ur arbetsgemenskaper, bland annat genom att ge inblick i vad som händer på ett fiktivt företag.

Boken tipsar även om diskussionsfrågor och kan med fördel användas som utbildningsmaterial, vid introduktion av nyanställda eller som uppslagsbok.

Det här materialet är ett stöd i vardagen för alla som jobbar med arbetsmiljö. Den är till både för den som kan en del men som behöver hjälp i det praktiska arbetet och för den som ännu inte kan så mycket, säger Johan Mellnäs.

Peter Larsson, ombudsman, Kommunal, säger om handboken:

– Mobbning, utfrysning och andra kränkningar beror sällan på den enskilda individen, utan har snarare att göra med hur arbetsplatsen är organiserad. Det kan till exempel handla om bristande ledarskap eller att man inte har rutiner för att förebygga och hantera kränkningar. Därför är det viktigt att frågan hanteras på organisationsnivå, och där är den nya handboken en bra hjälp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073