Global Fastighetsservice sålt till Effekt Svenska
Effekt Svenskas vd Mikael Wallner är mycket nöjd med förvärvet.
– Global är ett enormt bra företag både vad gäller personalen och kundstocken. Vi har dessutom ungefär samma kultur och arbetssått i företagen, vilket gör det lätt.
Vad menar du med kultur?
– Vi är båda entreprenörsföretag med ägare som jobbat i och med driften i många år. Vi omsätter, inte lika mycket, men ändå i samma härad. Effekt omsätter 90 miljoner kronor och Global 55 miljoner.
Han tillägger att Effekt är stora och välkända norr om Stockholms city, medan Global är stora söder om stan, vilket gör att koncernen nu får större spridning.
Global blir ett dotterbolag i Effektföretagen och ska, i alla fall för tillfället, behålla sitt namn.
Du blir vd för Global också, vilka roller ska företagets tidigare ägare, Birgitta Wikdahl och Anita Lundqvist ha?
– Hur organisationen ska se ut framåt är vi ännu inte helt klara med och kommer därför att presentera senare. I det ingår också Globals tidigare ägares kommande roller, men de är klart att de kvarstår i Effektkocernen och ska ingå i ledningsgruppen. Båda de sakerna är vi väldigt glada för.
Global blev förra året utsett till Årets Glansföretag, mycket på grund av sättet att ta hand om personalen och deras arbetsvillkor. Känner ni igen er i det också?
– I Effekt har vi personal som jobbat länge och personalomsättningen är låg. Personalen måste funka för det är ju med dem allt avgörs. Så vi känner absolut igen oss i Globals sätt att ta omhand personalen.
Han säger också att båda företagen är intresserade av material-, metod och personalutveckling.
– Som ägare är vi nyfikna och har känt att kemin mellan oss fungerer, vi talar samma språk, konstaterar Mikael Wallner.
Det instämmer Globals tidigare vd Birgitta Wikdahl i och säger också att Effekts personalpolitik var en viktig orsak till att de lät just Effekt köpa.
Men trots det, varför sålde ni överhuvudtaget?
– Vi har alltid haft trappstädning som vår speciella nisch, men nu går ju utvecklingen mer och mer mot fler tjänster, många av våra stora kunder efterfrågar annan service också. Vi behövde få resurser och kompetens kring FM-tjänsterna för att kunna utvecklas. Den kunskapen finns i Effekt.
Och varför sålde ni just nu?
– Vi hade bestämt att sälja så småningom, när vi jobbat upp företaget. Men så kom Effekt och bjöd upp, kanske lite tidigare än vi själva tänkt.
Hur känns det att ha sålt?
– Ärligt talat var det lite sorgligt till att börja med. Men under processens gång har det landat och nu känns det bara bra. Även om processen varit väldigt kort, Effekt kontaktade oss efter sommaren, så det hela har gått på bara två tre månader, säger Birgitta Wikdahl.