Det digitala ger 20 procents tidsbesparing
Idag har Landvetters flygplats ett hundratal passagerartoaletter, om ett par år kommer de att vara fler. Flygplatsen bygger ut och om två år ska den kunna ta emot 8 miljoner passagerare, jämfört med dagens 6,75 miljoner.
Och alla ska kunna besöka en ren toalett.
Flygplatsen har snart haft det datadrivna städsystemet Tork Easy Cube i två år och både lokalvårdare och chefer säger samstämmigt att det underlättar deras jobb.
Systemet bygger på att toalettutrymmen och dispensrar utrustats med sensorer som visar lokalvårdarna när det är dags att kolla toan eller fylla på dispensern. Gul gubbe betyder att det är dags. Har gubben hunnit blir röd är det mer än dags.
Lokalvårdskoordinatorn, Birgitta Zacharoff, säger att sensorerna visar gult när 35 personer besökt en toa.
– Men vi kan skruva på den siffran efter behov och från toalett till toalett.
Hon konstaterar att de gjort en tidsbesparing på 20 procent sedan de införde datadriven städning.
– Det är tid vi nu kan lägga på annat. Det arbetar ju 4 000 personer här på flygplatsen så det finns alltid att göra. Det är inte fråga om att vi ska skära ner på personal, utan lägga fokus på rätt saker.
Som de flesta andra oprövade nyheter mottogs det nya systemet med viss skepsis av vissa. Andra var bara nyfikna.
Lokalvårdaren Nagie Gaduang tillhörde de nyfikna.
– Förr kollade vi toaletterna var 15:de minut, nu ser jag ju i läsplattan när jag behöver gå till en viss toa. I genomsnitt blir det inte mer än tre gånger per arbetspass, med vissa variationer beroende på var toan ligger. Det här är det bästa redskap vi fått!
Lokalvårdarnas arbetspass är på nio timmar vilket betyder att genomsnittet ligger på en toakoll var tredje timme.
– Vi har bytt från att gå på magkänsla till att faktiskt veta.
Samma sak med dispensrarna.
Birgitta Zacharoff inflikar att de nu har 80 procent färre tomma dispensrar jämfört med tidigare och att spillet är mindre.
– Förr slängdes betydligt fler toarullar innan de var helt slut än vad som sker idag. Det sänker kostnaderna.
Nagie Gaduang har ansvar för städningen av halva incheckningshallen med alla toaletter samt norra inrikeshallen. Allteftersom hon och hennes kollegor städar bockar de av ytorna i sina läsplattor.
Den informationen får Birgitta Zacharoff som en digital frekvenslista. Hon får också avvikelserapporter från lokalvårdarna och kan göra sig en helhetsbild av det aktuella läget.
– Då kan jag lägga in särskilda instruktioner eller skicka ut resurspersonal till ställen där det behövs. Det är väldigt smidigt och självklart en del av framtidens lokalvård.
Landvetters facility manager, Malin Levin, får kontinuerlig information från det internationella verktyget ASQ (Airport Service Quality), som mäter kundnöjdheten på världens alla flygplatser.
– Får vi veta att det finns missnöje med toaletterna här så kan vi se till att de kollas ännu oftare. Passagerarna måste känna sig väl omhändertagna.