Språkapp fick IFMA:s innovationspris
Flera av Sodexos medarbetare har andra modersmål än svenska och för många är det en tuff utmaning att lära sig ett nytt språk. Därför introducerar Sodexo nu språkappen för sina medarbetare och hoppas att den ska hjälpa dem att öka sina yrkesmässiga utvecklingsmöjligheter och fortsatta integration i det svenska samhället, skriver Sodexo i ett pressmeddelande.
Lingios språkapp för städ och storkök består av ett omfattande material med vanligt förekommande dialoger, ord och fraser och ska underlätta det dagliga arbetet och bidra till fortsatt språkutveckling. Appen har en tematisk indelning och engagerande, interaktiva övningar i att lyssna, läsa, skriva, stava och uttala. I dagsläget finns språkkurserna för städ och storkök på svenska, engelska och arabiska.
Azita Shariati, vd Sodexo Norden, tycker det känns angeläget och spännande att kunna erbjuda medarbetare denna möjlighet och att se vilken effekt appen har på medarbetarnas språkutveckling.
– Min egen erfarenhet är att språket är en av de viktigaste nycklarna till att få jobb och bli en del av det svenska samhället, säger hon.
Lingio-appen innehåller språkkurser för flertalet branscher och riktar sig till nyanlända och andra som vill förbättra sina språkkunskaper i svenska. I en undersökning som Ledarna inom privat tjänstesektor genomfört svarar 82 procent av landets chefer att språket är ett hinder för anställning. 66 procent svarar att förmåga att kommunicera på svenska är avgörande eller mycket viktigt för anställning.
Yashar Moradbakhti, grundare och vd för Lingio, säger att de är mycket stolta över IFMAs innovationspris 2018.
– Det reflekterar Lingios och Sodexos samarbete för att hjälpa utrikesfödda, och specifikt kvinnor som är långt från arbetsmarknaden, att lära sig yrkessvenska för att enklare få ett arbete inom FM-branschen.