23948sdkhjf

Så lär städare sig bäst svenska

Emil Molander är SFI-läraren som skrivit läroböcker i yrkessvenska, bland annat för städbranschen. Vilka är målgrupp för dina böcker?

– Elever som inte kan så mycket svenska, ungefär SFI nivå B och som går kurser i yrkessvenska, ofta kombinerat med praktik. De flesta läroböcker i yrkessvenska är för svåra med långa texter.

Vad görs ofta för fel?

– Många verkar tro att om eleverna bara lär sig en massa ord så löser sig allt. Människor får inte jobb för att de vet att soppåse heter soppåse. Problemet ligger inte där utan i att det ofta inte är språklärare med yrkesanpassade läromedel som undervisar, utan personer som är verksamma inom yrket det handlar om.

Citat: ”Människor får inte jobb för att de vet att soppåse heter soppåse.”

Hur tänker du kring att lära ut yrkessvenska?

– Det handlar inte om att lära sig massor av substantiv, för det lär man sig ändå när man börjar jobba. Det är mycket svårare att lära sig hur man pratar med sin kollega när man vill ha hjälp.

Vad lägger ni fokus på i era böcker?

– Mycket kommunikation och samtal. Att eleverna ska kunna prata med sin kollega och bestämma om de till exempel ska göra golvet eller fönstren först. Och så jobbar vi med att eleverna ska förstå sms och veta hur de ska svara. Vi försöker också dra ner på antalet ord och istället träna varje ord ordentligt.

Hur har ni valt ut ord och begrepp i läroboken för lokalvårdare?

– Dels utifrån våra egna erfarenheter som SFI-lärare, dels har min medförfattare Marita Standár intervjuat städare. Vi har också tittat på städprotokoll, där man ska fylla i vad som är städat vid vilka klockslag. De är inte så himla lätta att förstå. Men de vanligaste orden behöver inte bara vara städord. Ord som ”börjar” och ”slutar” är jätteviktiga att kunna använda.

Har du fler exempel för städbranschen?

– Ord som ”torka av” och ”torka” betyder ju helt olika saker. Torka kan både betyda att något blir blött och att något blir torrt. Torka golvet med en våt mopp, eller torka av ett bord. Sådant är jättesvårt för en elev i svenska som andraspråk.

Vem är du?

– Jag är legitimerad lärare i svenska som andraspråk och har arbetat med vuxna invandrare i Umeå och Östersund i många år. Min specialinriktning är sjukvårdspersonal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081