Tufft arbete i Utopias Food Court
Food Courten är en gemensam restaurangdel med fyra kök, ett grekiskt, ett indiskt, ett asiatiskt och ett som just nu är outhyrt.
Felix moppar golvet mellan borden och stolarna. I små högar samlar han ihop pappersservetter, kastade plastbestick, sugrör och annat skräp, så han enkelt kan sopa upp det. Borden och stolarna behöver han inte bry sig om, de torkades av kvällen innan.
Samtidigt kollar han att allt ser helt ut. Är något trasigt ska det anmälas till gallerians tekniker. Glödlampor byter han däremot själv.
NMV:s regionchef Stefan Joanzon framhåller att städpersonalen är Balticgruppens ögon i gallerian.
– Ser vi något som är utöver vårt uppdrag, kontaktar vi antingen Utopias tekniker eller Securitasvakterna, säger han.
När golvet är klart väntar diskrummet på Felix. Där har kvällspersonalen plockat i sär och rengjort diskmaskinernas lösa delar och lagt kvarvarande disk i blöt.
Nu, efter en hel natt, ser vattnet sörjigt ut av matrester och fett.
Felix har ett digert jobb framför sig.
Han ska montera ihop diskmaskinerna och diska det blötlagda porslinet. Det gäller att hålla tempo, allt ska vara klart klockan tio när restaurangerna öppnar och gästerna kommer.
Resten av dagen ska han hålla efter golvet, torka av kladdiga bord och stolar, ta smutsiga tallrikar och bestick till disken och köra diskmaskinerna. Kort sagt – se till att gästerna och de som arbetar i restaurangerna har vad de behöver.
Men innan dess måste Felix byta om till svarta jeans och en pikétröja med Utopia skrivet på ryggen. Så ska nämligen den som sköter städningen av Food Courten vara klädd när gallerian är öppen.
NMV och Balticgruppen
Balticgruppen är ett starkt, lokalt fastighetsbolag i Umeå. Norrlands Miljövård sköter städningen av samtliga fastigheter som ingår i Balticgruppens bestånd. Allt från trapphus till kontor och gallerior.
Uppdraget i Utopia:
- Kontraktet är löpande.
- Balticgruppen och serviceledaren Nancy Norrgård träffas kontinuerligt för kvalitetsuppföljningar, statistik och avstämningar.
- NMV har dessutom daglig kontakt med Utopias centrumledare och tekniker. Problem ska lösas direkt och överenskomna nyheter testas omgående. Kraven är höga.