Hemfrids appar snart i full gång
Digitala lösningar handlar om ge kunderna en bättre och enklare tillgång till tjänsterna, samt att förenkla kommunikationen mellan kunden och företaget/medarbetarna. Så även för Hemfrid.
David Leeb anställdes som marknadschef på Hemfrid 2016, med ansvar också för att digitalisera kommnikationen med kunderna. Sedan dess har han, tillsammans med rekryterade digitaliseringsexperter, arbetat med att ta fram två appar.
Först var de tvungna att få svar på frågan: Vad vill kunden ha en app till?
– Kontentan blev att en app skulle kunna avhjälpa många problem och förbättra upplevelsen. Men för att den ska vara funktionell måste någon svara i andra änden. Så vi utvecklade en digital produkt även till våra 2000 medarbetare där de ständigt har tillgång till uppdaterad kundinformation, säger David Leeb till nyhtessajten Voister.
Både kundappen och medarbetarappen måste man logga in på via bank-ID, så att all kommunikation är säker.
– Man kan inte förbättra allt via en app, men det man kan förbättra har vi gjort. Kontinuitet är jätteviktigt för våra kunder och för att reducera osäkerhet kan vi genom appen kommunicera bättre vid exempelvis vikarieuppdrag, förklarar David Leeb.
Då får kunden en pushnotis med information om vilken person som kommer istället, en bild på personen, uppgifter om hur många gånger den tidigare varit hos kunden, samt naturligtvis namnet.
David Leeb har nominerats till utmärkelsen Årets Digitaliseringsledare, som arrangeras av tidningen Chef och Atea på Chefgalan den 8 mars.