23948sdkhjf

Solreneriet kapar personalstyrkan

Det går inte riktigt som på räls för Solreneriet sedan företaget vid årsskiftet tog över städningen av Stockholms pendeltåg, stationer och depåer från ISS. Enligt avtalet med MTR skulle Solreneriet ta över ISS städpersonal, men nu hävdar företaget att de inte alls behöver så många anställda. Den 10 augusti sades 50 av de närmare 200 pendeltågsstädarna upp. Personalen och fackförbundet Seko hävdar att städningen kommer att haverera.

Enligt Solreneriets vd Tina Wessman Hellstadius var de tvungna att i juni varsla 90 av de närmare 200 pendeltågsstädarna och efter förhandlingar med facket säga upp 50 av de varslade. Orsaken säger hon är att företaget måste undvika en svår ekonomisk situation. 

Seko och pendeltågsstädarna formulerar det mer direkt i ett öppet brev till trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (m). De skriver bland annat: 

/.../ Reneriet, vår arbetsgivare sedan den 10 december 2016 och underentreprenör till MTR, är i fritt fall och riskerar konkurs om inte ett under sker. Pengarna är slut och orsaken är ett kontrakt med MTR som bygger på fantasier och falska premisser.  /.../ 

Men Tina Wessman Hellstadius säger att personalminskningarna inte kommer att påverka kvaliteten på städningen.

– Det här har varit planerat sen tidigare och genom en omorganisation har vi blivit effektivare, säger hon till SVT. 

Förändringen av organisation och arbetssätt består främst i att tydliggöra varje chefs och medarbetares ansvar och fokusera på planering och framförhållning istället för på brandsläckning. Samtidigt ser företaget över materialkostnaderna och säger att de ska införa moderna och mer effektiva städmetoder som ska öka effektiviteten och minska sjukfrånvaron.

Detta är inget vare sig personalen eller Seko säger sig känna till. Enligt dem har städningen av pendeltågen och stationerna redan blivit lidande. När den nya organisationen med cirka 25 procent färre pendeltågsstädare träder i kraft spår de att städningen helt havererar. 

I det öppna brevet till det ansvariga trafiklandstingsrådet Tamsons skriver de:

/.../ vad ska Du som ansvarig politiker svara de resenärer och skattebetalare som klagar och undrar varför inte drygt 2 miljarder, som årligen betalas till MTR för driften av pendeln, inte räcker till för att hålla tågen och stationerna rena och snygga?/.../

Kristoffer Tamsons slår dock ifrån sig och säger att en fungerande städning är MTR:s och inte hans ansvar.

Och MTR, som driver pendeltågen och vars uppdrag Solreneriet städar, säger å sin sida att städningen bedöms vara god och att de genomför kontinuerliga kvalitetsuppföljningar. 

Igår, den 29 augusti, organiserade städarna på Solreneriet med stöd från Seko, en demonstration utanför SL:s huvudkontor i Stockholm, i samband med att trafiknämnden höll möte.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.297