23948sdkhjf

ISS kaffeknapp förbättrade servicen

ISS kaffeknapp, Presto, vann tävlingen Årets förbättring 2016. En oerhört enkel idé som rejält minskar kundens irritation över krånglande kaffemaskiner.


Krånglande kaffemaskiner är många arbetsplatsers eviga gissel. Maskinen är trasig dag efter dag och aldrig kommer reparatören, skriver tidningen KvalitetsMagasinet. Men det egentliga problemet är att ingen felanmäler.

Susanne Andersson på ISS noterade skillnaden mellan faktiska anmälningar av trasiga kaffemaskiner och den stora irritation som kunderna uttryckte. Antalet felanmälningar motsvarade inte irritationen, vilket hon antog berodde på att ingen anmält maskinen trasig.

Nu har ISS Facility Services, tillsammans med en av sina kunder, tagit fram en serviceknapp. Knappen, kallad Presto, sitter intill kaffemaskinen och när maskinen inte fungerar, trycker man på den, varpå en servicetekniker informeras.

Det är så enkelt att det faktiskt blir gjort.

Därmed ökade felanmälningarna från företagets kaffekunder rejält.

– Vinsterna är inte bara det mätbara antalet felanmälningar och minskad ledtid, vi har även ett verktyg för att komma närmare kontorsanvändaren, kommenterar Susanne Andersson.

Ovanpå den vinsten har nu knappen dessutom vunnit C2 Managements tävling ”Årets förbättring 2016”.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062