Ledningssystem för Facilities Management
Facilities Management är en snabbt växande bransch, inte minst på den globala arenan. Befintliga FM-företag växer över lands- och regionsgränser och helt nya företag äntrar marknaden.
Det finns redan en europeisk standardserie inom området, som just nu lyfts till ISO för att moderniseras och globaliseras.
– Just nu arbetar vi med att göra en översyn av termer och definitioner inom området, och med en vägledning för att upprätta FM-avtal, säger Lars Bonnevier, projektledare på SIS.
Syftet med arbetet är att sänka branschens transaktionskostnader, samt att tydliggöra de värden som modern Facilities Management skapar.
Dessutom påbörjas nu arbete med en helt ny internationell standard för ledningssystem för Facilities Management. Alla organisationer kommer att ha nytta av denna standard, oberoende av storlek och verksamhet. Målgruppen är beställare och leverantörer av FM-tjänster.
Redan nu deltar Almega, Kalmar läns landsting och Landstinget Sörmland i SIS kommitté för Facilities Management.
– Vi välkomnar fler organisationer som vill vara med och påverka de standarder som tas fram inom området, säger Lars Bonnevier.
Läs mer om Facilities Management, SIS/TK 579, på sis.se.
Fakta
Publicerade europastandarder inom standardserien SS-EN 15221 för Facility Management:
Del 1: Termer och definitioner
Del 2: Vägledning för upprättande av överenskommelser
Del 3: Vägledning för kvalitet i Facility Management
Del 4: Taxonomi, klassificering och strukturer för Facility Management
Del 5: Vägledning för processer inom Facility Management
Del 6: Mätning av area och volym inom Facility Management
Part 7: Guidelines for Performance Benchmarking