ISS synar utmaningar i framtidens offentliga sektor
ISS har publicerat en studie om trender och utmaningar inom framtidens offentliga sektor. En kärnfråga som diskuteras i studien är hur den offentliga sektorn ska kunna upprätthålla en hög nivå på välfärdstjänsterna?
En viktig fråga som diskuteras i studien är hur den offentliga sektorn ska kunna upprätthålla en hög nivå på välfärdstjänsterna? Frågan inte minst ställd mot bakgrund av en åldrande befolkning, med allt större och fler individuella krav – och parallellt krav på lägre kostnader?
Studien har tagits fram av ISS i samarbete med Copenhagen Institute for Future Studies, och bygger på intervjuer med ett stort antal experter från hela världen, inklusive representanter för den offentliga sektorn, forskningsinstitutioner och outsourcingföretag.
Enligt ISS koncernchef Jeff Gravenhorst, finns det ett ökat behov av att göra serviceleveransen inom den offentliga sektorn effektivare och till en lägre kostnad:
- I vissa utvecklade länder, står den offentliga sektorn för upp till hälften av den inhemska ekonomiska aktiviteten, och sektorn kommer att spela en ännu viktigare roll de kommande åren, säger Gravenhorst.
- Med dessa trender i åtanke, är det oroande att intresset för effektivitet och värde för pengarna verkar svagare i den offentliga sektorn än i privata företag. Ett exempel är myten om att timmarna som ägnas en specifik uppgift är det enda som sätter nivån på kvaliteten. Det är en uppfattning som är utbredd i den offentliga sektorn runt om i världen.
- Vi som tjänsteleverantörer vill gärna spela en aktiv roll för att möta de utmaningar som samhället står inför. Inte bara med konkreta servicelösningar, utan också genom att dela med oss av forskning och kunskap. Service och outsourcing är vår kärnkompetens, och vi bryr oss om framtiden för de samhällen där vi verkar", säger Gravenhorst.
Utifrån forskningen identifierar studien ett antal internationella trender som påverkar framtiden för den offentliga sektorn och outsourcing.
Dessa inkluderar demografiska utmaningar, växande kundförväntningar och personalisering av tjänster. Man har också identifierat en förskjutning av den offentliga sektorns roll från tjänsteleverantör till kommissionär och facilitator med ett antal egna underleverantörer.
Studien listar också ett antal strategiska frågor som utmanar den offentliga sektorn, till exempel: behovet av att ”göra mer med mindre”, balansera automatisering med "the human touch", och att bryta ner organisatoriska silos.
Idag kommer slutsatserna i rapporten presenteras av representanter för ISS och Copenhagen Institute for Future Studies vid International Facility Management Association’s World Workplace Conference & Expo 2014 i New Orleans, USA.