Lyssna på starka förebilder
Konferensprogrammet erbjuder en stor bredd. Talarnas erfarenhet och engagemang hoppas vi sätter prägeln på besökarnas upplevelse. Missa ingen av dem! I loungen finns ledande fm aktörer på plats och många miljöer som inbjuder till mingel och kontakter.
Helena Ohlsson, partner Ohlssonglobal, tidigare Global Facility Manager, Ikea
FM som verktyg till ökad framgång
Helena Ohlsson har en gedigen internationell FM-erfarenhet, som leverantör, beställare och konsult. Helena skapade och implementerade FM-strategin för IKEA på mer än 300 platser i 27 länder i rollen som Global Facility Manager. Hon har varit IFMA Sveriges ordförande, och suttit i styrelserna för EuroFM och IFMA internationellt. I september fick hon utmärkelsen Ifma fellow för livslångt engagemang. Hon var en av de mest ansedda och uppskattade talarna i såväl Köpenhamn som andra metropoler. Hur ser hon på FM-branschen och skapandet av den effektiva FM-organisationen? Hur kan man identifiera och implementera best practice? Vilka är utmaningarna i att säkerställa rätt stöd till kärnverksamheten genom byggnadens och verksamhetens hela livscykel?
Sven-Olof Johansson, vd Fastpartner
Mr Fastighet om service av fastigheter
Omtalad och erkänd, men också välkänd för starka åsikter. Äger och förvaltar ett av Sveriges större fastighetsbestånd genom bolaget Fastpartner. Gillar snabba bilar och levererar snabba repliker. Ta del av hans synpunkter på fastighetsbranschen som kund och på fm som fenomen. Fastpartner är ett bolag där det händer mycket och affärer baseras på hög kompetens, men också känslor. Se fram emot ett intressant samtal mellan honom och chefredaktören på Facility Nordic.
Lasse Lundström, Strategic Real Estate & Work Place Management Tetra Pak - Tetra Pak och fm
Lasse Lundström har varit ansvarig för all ”soft fm” på Tetra Paks huvudkontor i Lund. Hur och varför har de byggt sin fm-verksamhet som de gjort? Lasse ger generöst av sin erfarenhet. Ta del av hans tankar kring utvecklingen och vad han ser som viktigt framåt.
Christian Kowalkowski, docent Hanken Svenska handelshögskolan
Helhetslösningar – varför låter det så bra men är så svårt?
Allt fler företag går från att erbjuda enskilda tjänster och serviceavtal till helhetslösningar. Fördelarna som anges är många men så är även utmaningarna. I praktiken betyder det att många företag misslyckas med att utveckla lönsamma helhetslösningar affärspotentialen till trots. Christian Kowalkowski är docent i industriell marknadsföring och verksam vid Hanken Svenska handelshögskolan i Helsingfors samt Tekniska högskolan vid Linköpings universitet.
Under seminariet diskuterar han interna såväl som kundrelaterade faktorer som påverkar helhetslösningars effektivitet och lönsamhet.
Linus Holmgren, employer branding expert och grundare av Talent talk
Att attrahera unga och lösa behovet av branschidentitet
En ny bransch, en bransch utan självklara titlar eller befattningsbeskrivningar. Få kända förebilder i media. Hur arbetar man med att attrahera talanger som aktör och som bransch?