Hyrestillägg i köpcentrum mallad
Svensk Handel har tillsammans med Visita och Fastighetsägarna Sverige tagit fram en ny mall för avtal om hyrestillägg i köpcentrum. Överenskommelsen reglerar hur butiker och andra hyresgäster i centrumanläggningar ska betala för till exempel bevakning, renhållning och underhåll av gemensamma ytor.
Svensk Handel har tillsammans med Visita och Fastighetsägarna Sverige tagit fram en ny mall för avtal om hyrestillägg i köpcentrum. Överenskommelsen reglerar hur butiker och andra hyresgäster i centrumanläggningar ska betala för till exempel bevakning, renhållning och underhåll av gemensamma ytor.
Oförutsägbara och oöverskådliga lokalkostnader har varit ett problem för hyresgästerna i landets köpcentrum. Nu kan det äntligen bli lättare att få överblick och kontroll över hyreskostnaderna, säger Dag Klackenberg, vd på Svensk Handel.
Under senare år har utvecklingen på lokalhyresmarknaden inneburit att allt fler hyresgäster i köpcentrum utöver grundhyran har fått betala olika rörliga tillägg både för den egna lokalen och för gemensamma utrymmen.
Avsaknaden av en mall för hyrestilläggen för gemensamma utrymmen har gjort det svårt för hyresgäster att överskåda och förutsäga hur höga lokalkostnaderna blir.
Den nya mallen innehåller en definition av vad som bör ingå i kostnaderna för bevakning, renhållning, drift och underhåll. Den innehåller även regler om avstämning och kontrollmöjligheter så att hyresgästerna inte ska drabbas av oförutsedda utgifter långt i efterhand. Klausulen kommer att ingå i Fastighetsägarna Sveriges blankettsamling.
– Vi är överens om att ett köpcentrumavtal bör uppfylla rimliga krav på tydlighet, förutsägbarhet och transparens när det gäller kostnader för allmänna och gemensamma ytor. Det är en förbättring som gynnar alla parter, säger Reinhold Lennebo, vd för Fastighetsägarna Sverige.