SCA blir två bolag – skog och hygien
Delningen av koncernen ska ske efter att noteringsprocessen är slutförd, dock senast under andra halvåret 2017, uppger SCA i ett pressmeddelande. Hygienverksamheten svarade för cirka 86 procent och skogsindustriverksamheten för cirka 14 procent av koncernens nettoomsättning 2016. Synergierna mellan verksamheterna har minskat genom åren, vilket torde ligga bakom delningen.
SCA:s hygienprodukter säljs i cirka 150 länder med varumärken som TENA inom inkontinensprodukter och Tork inom mjukpapper för storförbrukare, samt under andra varumärken som exempelvis Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa.
Med förvärvet av det medicintekniska företaget BSN medical, får Essity ytterligare varumärken som Leukoplast, Cutimed, JOBST, Delta Cast, Delta Lite och Actimove.
Vd och koncernchef för det nya bolaget Essity, blir SCA:s nuvarande vd Magnus Groth.