Ny broschyr hjälper vid upphandling
Den 1 januari 2017 trädde tre nya upphandlingslagar i kraft och många av EU:s regler om offentlig upphandling har också förändrats. Upphandlingsmyndigheten har tagit fram information som visar hur de nya reglerna påverkar den som är eller vill bli leverantör till offentlig sektor.
Upphandlingsmyndighetens chefsjurist Anders Asplund säger att de nya lagarna innebär nya möjligheter för leverantörer.
– Exempelvis annonseras fler tjänster i hela EU och inte bara nationellt, vilket kan innebära fler affärsmöjligheter i andra EU-länder.
Andra exempel är att:
Dialog och förhandlingar mellan myndigheter och leverantörer ökar.
Myndigheten och leverantören kan ingå ett innovationspartnerskap för att utveckla och köpa produkter som inte redan finns på marknaden.
Regler för dynamiska inköpssystem, som kan ses som en form av elektroniska ramavtal, öppna för nya leverantörer under sin giltighetstid, har införts.
Minimitiderna för annonsering förkortas i flera fall.
Dessutom får myndigheten större möjligheter att göra förändringar i upphandlingsdokumenten efter att de har publicerats. Upphandlingsmyndigheten uppmanar därför leverantörer att noga ta del av information från myndigheten under annonseringstiden.
Upphandlingsmyndighetens informationsbroschyr hittar du här.